Recenze - Odvaha

Poválečná Praha a příběh mladé Židovky se kterou se osud nemazlí

Autor: Markéta Lukášková
Rok: 2024
Počet stran: 280
Nakladatelství: motto

Je odvaha říct ano, nebo je odvaha říct ne? Mladá Židovka Ada si svůj život po válce představovala jinak. Byla nucena odejít z vysněné školy, stará se o nemocnou matku a zjišťuje, že komunisté mají s jejím původem stejný problém, jako měli nacisté. Když se jí naskytne příležitost svůj život změnit za cenu morálního selhání, stojí před těžkou volbou. Má říct ano a žít, jak chce, nebo říct ne a uchovat si čest? A má vlastně v té šílené době nad svým osudem nějakou moc?

Ada - mladá Židovka, která studovala medicínu a snaží se přežít v ne příliš laskavé společnosti
Karel - komunista, zničehonic se objevil v Adině životě

Již na první pohled je patrné, že se jedná o historický a dramatický příběh, který naprosto vybočuje z tvorby Markéty Lukáškové. Mě obálka zaujala na první pohled.

Od Markéty Lukáškové jsem před lety četla její knihu InTiMně, která mě příliš nenadchla. Je pravda, že jsem si pro seznámení s tvorbou autorky nevybrala zrovna nejlepší knihu. Když nám na blogerské meredně byla představena její novinka, zaujala mě okamžitě.

Je možné, aby pár let silného citu naplnilo člověku celý zbytek života?

Odvaha je historický a společenský román, který mě nadchl. Odehrává se krátce po skončení 2.světové války a poukazuje na těžkost doby, kdy Židé stále neměli své místo pod sluncem. Společnost k nim nebyla ani po všech těch utrpeních nejrůžovější, své zažívá právě Židovka Ada, která žije jen se svou nemocnou maminkou. Z medicíny musela odejít a tím se rozplynuly její sny o budoucnosti. Přesto se jí podařilo najít v lékařství práci.

Když usínala, sama pro sebe si slíbila, že ačkoliv se teď podřizuje něčemu, v co vnitřně nevěří, svému životu už nebude jen přihlížet.

Odvaha v sobě skrývá dva příběhy Ady závislé od toho, pro co se dívka rozhodne. Její volba není jednoduchá a opravdu není v tomto případě správná jen jedna volba. Proto jsou její životní osudy nesmírně zajímavé. Mně osobně snad jako většinu bavil první příběh, který obsahoval lehkou detektivní zápletku. Líbilo se mi vykreslení společnosti, kdy se Ada dostala do jiné společenské vrstvy. Druhý příběh nebyl špatný, bavil mě též, i když pojem slova bavil v tomto měřítku není zrovna idylický. Adin životní příběh totiž není žádný procházka růžovou zahradou. Ať se její kroky vydají na jednu, či druhou stranu, bude ji čekat trnitá cesta.

Když se člověk neustále otírá o smrt, stane se pro něj naprosto běžnou součástí každého dne.

Markéta Lukášková se pustila do skvělého tématu, o kterém se ve společnosti příliš nemluví. Její výstup z komfortní zóny vyšel na jedničku, a já doufám, že se Markéta bude společenským a historickým námětům věnovat i nadále. Odvahu doporučuji fanouškům Aleny Mornštajnové nebo i Karin Lednické

Myslí opustila svoje tělo, dívat se na sebe z výšky a opakovat si, že to, co se děje, se neděje jí, ale jen její schránce. Přežila tak deportaci, tábor, otcovu smrt, ponižující pád do chudoby, hypochondrickou matku a její věčnou úzkost, vyhazov ze školy i šikanu v práci. Kdo po tomhle všem chce být Židem, chce vlastně dobrovolně umřít. V Boha, který tohle dopustil, Ada už nikdy věřit nebude.