Recenze - Atentát grafický román

Rok: 2005, V ČR: 2022
Počet stran: 160
Nakladatelství: Garamond
Překlad: Hana Maadi
Ilustrace: Glen Chapron

Nakolik známe své nejbližší? Grafický román z centra izraelsko-palestinského konfliktu.

Respektovaný palestinský chirurg Amin Džaafari zažívá den jako z noční můry. V centru Tel Avivu došlo k sebevražednému útoku a on se snaží zachránit co největší počet zraněných. Když se dozví, že atentátnicí byla jeho žena, zhroutí se mu celý svět. Jak je možné, že si ničeho nevšiml? Amin se rozhodne zjistit, kdo jeho ženu zradikalizoval a co ji ke strašlivému činu vedlo. Při hledání pravdy bude muset čelit svým nejhorším obavám, předsudkům i realitě, kterou dlouho odmítal vidět.

Amin - chirurg, arab s izraelským občanstvím, který nevěří, že jeho žena mohla spáchat atentát
Sihám - manželka Amina, která jednoho dne na sebe přidělala bombu a vydala se do kavárny
Kim - pracuje s Aminem v nemocnici, snaží se mu všemožně pomáhat

Barevné kresby komiksu jsou zpracovány jednoduše a čistě, a o to úderněji působí na čtenáře.

Grafické romány mám v oblibě, a jelikož mě zaujala anotace novinky, rozhodla jsem se do příběhu pustit. Čekala jsem, že se nebude jednat o snadné čtivo, ale asi jsem od knihy čekala něco víc.

Atentát je grafický román zpracovaný podle románu Yasminy Khadry, který ale v českém překladu nikdy nevyšel. Román čítající necelých tři sta stran je jistě těžkým čtivem, stejně jako tomu bylo i v případě grafického románu.

Hlavní hrdina Amin je chirurg, který podle prvních stran působí spokojeně a šťastně, když se mu zničehonic život obrátí vzhůru nohama. Jeho milovaná manželka umírá při atentátu. Musí její zohavené a potrhané tělo identifikovat, a zároveň se dozvídá, že to ona byla právě tou atentátnicí. Samozřejmě tomu nemůže nijak uvěřit. Co víc, sám se musí zodpovídat policii, ostatní lidé na něj hledí skrz prsty, a navíc ho sžírá potřeba zjistit, jak se z jeho ženy stala atentátnice. Jak je možné, že si ničeho nevšiml?

Na moře se musíš umět dívat. Je to zrcadlo, které neumí lhát.

Románu se jistě nedá upřít, že obsahuje neuvěřitelně silné téma, které se mi těžko četlo. Asi jsem ráda, že jsem nesáhla po románově předloze, ale po grafickém románu, neboť by mě původní podoba jistě zasáhla víc. Přesto musím podotknout, že jsem se v postavách často ztrácela. Co se týče pozadí, do kterého hlavní hrdina postupně proniká, jsem zděšená. Nedokáži pochopit, jak se něco takového může ve společnosti stát. Jak někdo může podobně smýšlet, že ve smrti dalších nevinných lidí vidí nějaký smysl.

Atentát zvládnete přečíst za jedno odpoledne, přesto ve vás bude ještě dlouho po dočtení rezonovat.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Marti a Albatrosmedia. Atentát zakoupíte na e-shopu se slevou!