Recenze - 1984 grafický román

Rok: 2021, V ČR: 2021
Počet stran: 284
Nakladatelství: Kontrast
Překlad: Milan Soutor
Ilustrace: Matyáš Namai

Komiksová adaptace díla: Nineteen eighty-four / George Orwell.
Jedno z nejznámějších děl světové literatury v sobě pojí prvky společensko-politického a vědecko-fantastického románu. Je obžalobou diktatury ve všech jejích podobách. Čtenář se ponoří do osudů čestného, citlivého a uvažujícího Winstona Smitha, který se vzepře systému, za což zaplatí krutou daň. Orwell touto knihou předpověděl společenský vývoj a neustále vzbuzuje mezi novými čtenáři nadšení a fascinaci.

Winston - čestný muž, který cítí, že současný režim není správný
Julia - objeví se v životě Winstona jako ohnivá čára a celý ho obrátí vzhůru nohama. Je jeho pokladem i slabým místem

Vytvoření tohoto grafického románu muselo být obrovsky náročné časově, avšak výsledek stojí jednoznačně za to. Skvěle zpracované a do detailu převedené kresby staví knihu na přední příčky. V knize nechybí ani ukázky skic nebo prvotních návrhů díky čemuž dostanete od knihy ještě o trochu víc.

Orwellovy knihy se právem řadí ke klasice. Kniha 1984 je již kultovní klasikou, kterou jsem doposud neměla přečtenou. Ráda jsem se vrhla do tohoto grafického románu a ujistila jsem se, že si románovou předlohu dozajista přečtu.

Upřímně si myslím, že grafické romány u klasické literatury jsou skvělou volbou. Nejenže mladší čtenář snadno pochopí problematiku daného díla, ale také si knihu přečte rychleji než klasické obsáhlé dílo a tudíž má k dílu mnohdy pozitivnější vztah. Díky tomu věřím, že se tak kniha dostane k širšímu publiku. Celkově na publikum nesmírně dobře působí něco, co můžou hned vidět a nemusejí se snažit si něco představovat.

Matyáš Namai má na svém kontě již několik knih z čehož je bezesporu 1984 nejvýraznější. Kniha obsahuje pouze tři barvy - základ černobílé sem tam narušuje temně rudá, což celkově pomáhá na samotné atmosféře díla.

Ten, kdo diktuje minulost, vládne budoucnosti. A ten, kdo vládne přítomnosti, diktuje minulost.

Orwellova myšlenka antiutopické budoucnosti je nesmírně děsivá, temná a co horší reálná. V dnešní době si nedovedeme představit svět bez jakýchkoliv technologií. Sdílení zážitků se stalo naším denním chlebem a už vůbec nám nepřijde, že sami dáváme celému světu o sobě všechny informace. V 1984 je velký bratr, který sleduje veškeré dění. Všichni lidé jsou sledováni a jakékoliv porušení pravidel si nese obrovské následky.

1984 přináší nový svět, který se Matyášovi podařil zobrazit na jedničku. Samotná kresba je skvělá, přesná a krutá zároveň. Samotný závěr je drsný a trošku dlouhý, nicméně všeříkající. Dalším děsivým faktem zůstává, že Orwell tuto knihu napsal již v roce 1949 a přitom na ní nenajdete žádné stopy minulosti. Kniha mi i po dočtení stále vyráží dech a zůstává mi na mysli.

Z poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Knihy Dobrovský. 1984 grafický román zakoupíte na eshopu se slevou!