Recenze - Nevím kudy kam

Nečekané setkání tří mladých lidí | Příběh tří ztracených duší


Autor: Gayle Forman
Orig. název: I have lost my way
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 248
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Lenka Faltejsková
Moje hodnocení: ✶✶✶

Od autorky bestselleru Zůstaň se mnou (If I Stay)

Freia, Harun a Nathaniel. Tři osamělí teenageři, jejichž životy se osudově protnou během jediného dne v New York City.

Freia přišla o hlas při natáčení debutového alba a teď má strach, že přijde i o své fanoušky. Úzkostlivě sleduje sociální sítě, pročítá se nekončícím množstvím komentářů a doufá, že na ni nezanevřou. Jsou totiž to poslední, co jí v životě zbylo…
Harun plánuje útěk z domova. Chce být s tím, koho skutečně miluje a jeho rodina mu v tom brání. Čas se ale krátí a on musí jednat rychle. Zítra už by totiž mohlo být pozdě…
Nathaniel přijíždí do New Yorku, aby se vyrovnal s rodinnou tragédií, která ho uvrhla do těžké deprese. Celý jeho život se ze dne na den obrátil vzhůru nohama a přestal dávat smysl…

Když na sebe tahle trojice náhodou narazí v Central Parku, žádný z nich nemá tušení, že společně stráví den, na který nikdy nezapomenou. méně textu

"Všichni jednou umřeme," odpověděl Hector a mnul babičce zápěstí. "To je v životě jediná jistota a jedině tohle platí pro všechny na naší planetě stejně."


POSTAVY:
Freia - je zpěvačka, která právě natáčí své album, ale má problémy s hlasem, v dětství ji opustil její otec, bojí se, že přijde o své fanoušky, na kterých lpí
Harun - je gay, ale jeho rodina o tom netuší, protože by to jeho víra nedovolovala
Nathaniel - jeho otec pro něj byl spíše nejlepším přítelem, než otcem. Jeho dětství bylo šťastné, jenže potom jeho matka odešla

OBÁLKA:
Česká obálka k této knize byla převzata z maďarské verze této knihy. Osobně se mi původní obálka vůbec nelíbí. Tato modrá s nohama krásně sedí k ostatním knihám od Gayle

"Slib mi, že nikdy nepřestaneš zpívat."
A já řekla to, co pokaždé - slíbila jsem mu to.


MOJE HODNOCENÍ:
Spisovatelku Gayle Forman mám v oblibě. Její kniha Zůstaň se mnou (If I stay) se stále řadí k mým nejmilejším v žánru young adult. Od autorky mám doma všechny její knihy, které vyšly u nás. Proto mi nemohla chybět ve sbírce ani její nejnovější. A jak se mi líbila?

Nevím kudy kam nevypráví o jednom hrdinovi, jak jsem většinou u Gayle zvyklá. Příběh se točí hned okolo tří hrdinů. Každý z nich si nese vlastní trápení, které s nikým jiným nedokáží sdílet. Náhodné setkání v parku těchto tří ztracených duší může vše změnit. Tento příběh není tolik o zdlouhavém ději, jako o emocích a trápení. Mladí hrdinové na sebe nečekaně narazí a jejich osudy se prolnou.


Jsou sice tři cizí lidí, každý žije jinak a má jiné problémy, ale ocitli se v ordinaci, kde se smutek měří ve stejných jednotkách. Měří jej ve ztrátách.


Na knihu jsem se nesmírně těšila ale nemohu říct, že by splnila moje očekávání. Možná jsem měla přílišná očekávání, nebo mám autorku zaškatulkovanou příliš nahoře či se do knihy nedokáži tolik ponořit, protože již očekávám složitější příběhy. Těžko říct. Pravda je, že to, že se tři  cizí lidé náhodou setkají a spřátelí se během několika hodin mi přijde dost nereálné. Bohužel.

Kniha je vyprávěna střídavě v er a ich formě, toto střídání však nebylo nijak pravidelně rozvržené a chvílemi jsem měla pocit, že Gayle zvolila formy podle toho, jak se jí to zrovna hodilo. Někdy je obdobný zmatek k užitku, ale tady to místy mohlo působit dost chaoticky. Kromě toho se také střídá minulost s přítomností a každá kapitola se navíc zaměřuje pouze na jednu postavu. Autorka svůj příběh staví na emocích, tak, jak jsem u ní zvyklá. Postavy v této knize jsou velmi dobře napsané. Každý je opravdu jiný. Ztráta otce, zjištění jiné orientace v kontrastu s náboženstvím.

Asi nejvíce mě bavila Freina dějová linka. Její životní příběh, který již od dětství provázela hudba mi sedl a velmi mě bavil. Snad v každé knize Gayle má velký význam hudba. Osobně hudbu miluji, takže mě v knihách velmi zajímá. Freia ztratila svého milovaného otce a vrhla se po hlavě do hudby.

Závěr je celkem otevřený, což mě docela zamrzelo. Navíc kniha má velmi malý rozsah, který by si zasloužil více. Možná bych potom byla z knihy nadšenější. Celkově ale knihu budete mít opravdu rychle přečtenou.

Nevím kudy kam není rozhodně špatné, ale za sebe mám radši její předešlé knihy.


Zato mé srdce bylo vadné, ne protože jsem se zamiloval do nesprávné osoby, ale protože bilo v prsou zbabělce.
I zbabělost má své hranice. Dokonce i vadné srdce pozná, co je správné a co není. 

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Radkovi a Euromedii. Nevím kudy kam ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 


4 komentáře

  1. Tahle kniha už mi leží doma dlouho nepřečtená, asi bych s tím měla něco udělat :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A četla jsi jiné knihy od autorky? Já mám doma všechny její knihy, ale ještě jsem je nečetla :-(

      Vymazat
  2. Tak vzhledem k tomu, že mně se ani Zůstaň se mnou moc nelíbilo, do dalších jejích knížek se už nepouštím, tohle asi nebude výjimka :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zůstaň se mnou se ti nelíbila? Neééé to byla skvělá kniha :D ale tak sto lidí, sto chutí :-)

      Vymazat

Albatros