Recenze - Grindelwaldovy zločiny

Mlok a jeho tvorové jsou zpátky! | Nejobávanější kouzelník Grindelwald uprchne z vězení a nová dobrodružství na sebe nenechají dlouho čekat

Autor: J. K. Rowling
Orig. název: Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald
Název série: Fantastická zvířata a kde je najít - scénář
Pořadí v sérii: #2
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 288
Nakladatelství: Albatros
Překlad: Helena Šváchová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

KOKUSA s pomocí Mloka Scamandera zajala Gellerta Grindelwalda, ale mocný černokněžník opět unikl. Chce shromáždit své stoupence, aby vytvořil skupinu čistokrevných čarodějů, s nimiž by vládl celému světu. Ve snaze překazit mu plány požádá Albus Brumbál Mloka o pomoc. Ten nemá tušení, jaké nebezpečí mu hrozí, a tak souhlasí. Bitva je na spadnutí a hrdinové jsou v napjatém kouzelnickém světě podrobeni těžké zkoušce lásky a loajality.



POSTAVY:
Newt "Mlok" - studoval v Bradavicích, je nesmírně hodný a chce dobro pro zvířata, napsal knihu
Theseus - bratr Mloka, který pracuje na Ministerstvu kouzel, je ceněn za skutky, které udělal
Leta - snoubenka Theseuse, Mlok byl do ní zamilovaný, Leta také pracuje na Ministerstvu kouzel
Jakob - pekař, který se v prvním díle spřátelil s Mlokem
Tina - bystrozorka, odjela do Paříže
Quennie - sestra Tiny, miluje Jacoba a chce s ním být za každou cenu
Grindelwald - snaží se ovládnout svět a na svou stranu dostat co nejvíce kouzelníků
Credence - hledá informace o svém původu, touží po lásce
Albus Brumbál - učitel z Bradavic, který se snaží přesvědčit Mloka, aby mu pomohl porazit Grindelwalda

OBÁLKA A GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ:
Grafická podoba scénářů k Fantastickým zvířatům je nádherná na první pohled. Dvojka je svou zelenou barvou snad ještě povedenější než jednička. Velmi mě baví detaily, které na obálce postupně objevuji. Všimli jste si Eiffelovy věže, Hrabáka nebo Větvíka na obálce? Čím déle na obálku koukám, tím více věcí objevuji. Kniha pod přebalem je také kouzelná! A vnitřek scénáře je také pastvou pro oči. Jednotlivé strany lemuje vzor, který každou stranu dělá bohatší. Navíc jsou v knize i ilustrace! 


FILMOVÉ HODNOCENÍ:
Nejprve jsem viděla film, než jsem se dostala ke scénáři. Nesmírně moc jsem se těšila, až vyjde český překlad a já se do něj pustím. Osobně si myslím, že druhý díl není tak dobrý, jako první. Chybí v něm hlubší děj, ale i tak stojí za zhlédnutí.


MOJE HODNOCENÍ:
Kouzelnický svět Harryho Pottera mě asi nikdy nepřestane fascinovat. Fantastická zvířata mám čím dál radši, ačkoliv jsem první film viděla jen dvakrát. Scénář ke Grindelwaldovým zločinům jsem vyhlížela již od premiéry filmu. Konečně v březnu jsme se ho dočkali.

Příběh je opět psaný formou scénáře, takže se neskutečně rychle čte. Ovšem co člověk na rychlosti ocení, to ztratí v pocitech. Není možné se do postav nijak hlouběji vcítit. Do čtení jsem se pustila několik měsíců po zhlédnutí filmového zpracování. Rozhodla jsem se, že se podívám na první díl a potom se začtu do scénáře dvojky, což mi i vyšlo a osobně si myslím, že pokud neznáte první díl nazpaměť, je to rozhodně lepší.

Ačkoliv jsem četla scénář a chyběl mi hlubší popis všeho, který vám prostě scénář nikdy nemůže dát, čtení jsem si užila a bavilo mě. Svět kouzel a bystrozorů mě láká. Navíc díky dobře popsanému světu mám s každým dílem pocit, jako bych se vracela domů. Fantastická zvířata sice vznikla díky velkému úspěchu série Harryho Pottera, nicméně jsem za to nesmírně ráda. miluji zvířata a tvory, o které se Mlok stará. 

Leta: Proč tě divná stvoření tak milují? 
Mlok: Nejsou divná stvoření... Jsou jen omezení lidé.


Krásnou grafickou stránku knihy jsem chválila v odstavci výše, takže se o ní již podruhé nebudu vypisovat. Mrzí mě, že autorka celý příběh nepíše klasickou formou románů, ale nad druhou stranu jsem ráda, že vychází alespoň takto. Tato kniha rozhodně nesmí chybět v žádné sbírce fanouška Harryho Pottera nebo Fantastických zvířat.

Druhý díl pokračuje zhruba rok poté, co první díl skončil. Děj se přesouvá do Paříže. Upřímně moc nechápu, proč se tento díl jmenuje Grindelwaldovy zločiny, jelikož se zde Grindelwald tváří sice jako padouch, ale zdaleka ne mega padouch. Jeho zločiny nejsou nijak výrazné a on v podstatě jen intrikuje než aby něco skutečně udělal. Pořád jsem čekala na nějaké úryvky z minulosti, abych tuto postavu mohla lépe pochopit. Bohužel se tak nestalo.

Kdo mi v ději ale nejvíce pil krev byla postava Tiny. Ta mi nebyla sympatická ani v jedničce, ale co předváděla nebo spíš nepředváděla ve dvojce, bylo silné kafe. Tato postava mi je tak nesmírně protivná. V ději nic zajímavého nepřináší, když se děje něco důležitého zmizí ze scény a tak dále. Opravdu ji nemám ráda. V tomto díle bylo nesmírně málo fantastických zvířat a tvorečků a obecně děje. Nevím, zda nakonec budou díly jen tři, a z tohoto dílu se stal neskutečně výplňkový díl, ale každopádně chápu, proč jsou lidé z tohoto dílu na rozpacích. 

Jednička je za mě rozhodně lepší. Ovšem i tak jsem ráda, že tento díl vznikl. Přinesl nám zajímavý pohled na Nagini, která má později v celé sáze dost důležitou úlohu. Ovšem na rozuzlení tohoto charakteru si musíme dost počkat. Také je nastíněn vztah mezi Grindelwaldem a Brumbálem, což pro mě nebylo žádným překvapením.


Brumbál: Víš, proč tě tak obdivuju, Mloku? Možná víc než kohokoliv jiného? Neusiluješ o moc. Ani o popularitu. Ptáš se jen, zda je ta věc sama o sobě správná. A když ano, uděláš ji za každou cenu. 

Dále mě mrzí nesrovnalosti, které v ději vznikly. Jak je možné, že McGonagallová učila již Letu, když se měla narodit až v roce 1935? A tak dále. Ne všechny podrobnosti se dali vychytat, a já je vlastně ráda prominula, protože ač má tato série různé mouchy, stejně je skvělá. Už teď jsem zvědavá, jak dlouho si budeme muset počkat na pokračování. 

Vše zachraňoval Mlok, jehož postavu mám nesmírně ráda. On je tak pozorný a ke každému tvorečkovi se chová s lehkostí a opatrností. Škoda, že není víc takových, jako je Mlok. V tomto díle poznáváme navíc i Mlokova bratra Theseuse, s nímž nemá zrovna ideální vztah. Kromě něj se objevuje také Leta, což je současná Theseusova snoubenka ale zároveň první láska Mloka. Tento milostný trojúhelník vás ale nijak nemusí trápit, jelikož nedostane žádný velký prostor.

Ve druhém díle z této série se objevuje celkem dost nových postav a také nových zvířátek. Ale nebojte, nechybí ani všemi milovaný Niffler (Hrabák) nebo Pickett (Větvík), což jsou i moji dva nejoblíbenější tvorové.

Závěr mě dost šokoval. Zaprvé to skončilo hodně otevřeně. Za druhé se všechna akce soustředila až na samotný závěr. Rozhodně se těším na další díl a doufám, že bude brzy. Knihu za sebe mohu jen doporučit, ale chápu, že číst scénář nebaví každého jedince. 


Jacob: Nejsem kouzelník. Jsem jenom já. 




Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Míše a  Albatrosmedia. Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny zakoupíte na eshopu se slevou!






9 komentářů

  1. Vím, že ten scénář není nic speciálního a Rowlingová nerespektuje vlastní kánon, ale tuhle knihu prostě doma mít potřebuju :D Já četla scénář hned po dokoukání filmu a přišla jsem na spoustu věcí, které mi ve snímku unikly! Podle mě za to rozhodně stojí :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. chápu a tuto knihu prostě potřebuješ! Je totiž naživo tak krásná! určitě si ji pořiď :-)

      Vymazat
  2. Zatím jsem četla jen první scénář, který jsem dostala k Vanocům, druhý si musím koupit. Ty obálky jsou dokonalé už jen kvůli nim bych ty knihy musela mít doma. Jsem zvědavá, jak vše bude pokračovat, jak se vše vysvětlí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem zvědavá na pokračování a hlavně na to, kolik to celkem bude mít dílů :D A ty scénáře jsou pastva pro oči <3

      Vymazat
  3. Mám ji doma v angličtině a až bude čas a chuť, pustím se do ní :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle knihu doma nutně potřebuji, druhý díl jako film se mi moc líbil!

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě ji nemáš? To je skvost <3 A první scénář máš v češtině?

      Vymazat
  5. Moje osmileté manželství bylo na spadnutí, když jsem se dočetla o doktoru Ajayim, mocném kouzelníkovi, který pro mě vytvořil kouzlo lásky, a to přimělo mého manžela pokleknout a prohlásil, jak moc si mě váží a nikdy neopustí manželství, protože Dr. Ajayi, můj domov je nyní plný lásky. Pokud máte v manželství těžké časy, doktor Ajayi je vaší poslední zastávkou pro pomoc. Kontaktujte ho na Whatsapp: +2347084887094

    OdpovědětVymazat

Albatros