Recenze - Zloději dýmu

Pěti hrdinům se život změní od základů | Válka je na spadnutí | Tajemný dým



Autor: Sally Green
Orig. název: The Smoke Thieves
Název série: Zloději dýmu
Pořadí v sérii: #1
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 416
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Jana Jašová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶✶

Princezna, voják, zrádce, lovkyně a zloděj. Pět hrdinů má v rukou osud světa. Čtyři národy stojí na pokraji konfliktu.

V Brigantsku se princezna Catherine připravuje na politické manželství bez kapky lásky, které pro ni chystá její krutý a ambiciózní otec. V Calidoru touží zhrzený sluha March po pomstě knížeti, který zradil jeho lid. V Pitorii cestuje lehkomyslný Edyon od města k městu a krade přitom jednu cetku za druhou, jen pro ten závratný pocit. A na pusté Severní planině při lovu démonů utíká třináctiletá Tash o holý život. Každý je jiný, a přesto je něco spojuje. Všem osud rozdal karty, se kterými hrát nechtějí, a oni z nich musí dostat to nejlepší.

Všechno se mění. Spojenectví se přelévají a rozpadají, staré jistoty tříští a životy našich hrdinů i všech kolem nich se obrací naruby. Jejich budoucnost je neoddělitelně propojena nepředvídatelnými vlivy magie a války. Kdo povstane a kdo padne? Komu se podaří vybojovat si své místo v životě?


"Kdyby se dostal o krok blíž, ty už by ses nedostala z jeho pařátů." 
"Ty ses o mě bál?"
"Ech, spíš jsem se bál, že jsem ty dvě koruny za boty s hřebama vyhodil zbytečně."


POSTAVY:
Lovkyně Tash - třináctiletá dívka, velmi obratná a vychytralá lovkyně
Princezna Catherine - je zasnoubená, má dva bratry, hodně času tráví v knihovně
Voják Ambrose - jeho sestra byla popravena
Zrádce March - sluha knížete Thelonia,
Zloděj Edyon - syn obchodnice netuší, kdo je jeho otec, neustále má potřebu krást
Zayn - princ Pitorie a snoubenec Catherine, má chabé zdraví
Boris - bratr Catherine, je podlý, krutý a zlý
Gravell - lovec, rád se napije alkoholu, cestuje a loví dým spolu s Tash
Anne - sestra Ambrose, kterou na začátku příběhu popravili poté, co byla obviněna ze vztahu se ženatým mužem

OBÁLKA:
Vizuální stránka této knihy je nesmírně povedená! Fialová ořízka stran je nesmírně výjimečná a originální. Jsem moc ráda, že jsme se jí dočkali také u českého vydání. Kniha je v hardbacku se zlatými nápisy. Rozhodně si jí v knihkupectví všimnete! 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
Zloději dýmu jsem zaznamenala na internetu, jako tu knihu s pěknou fialovou ořízkou a vlastně jsem nikdy nevěděla, o čem vypráví. Kniha vyšla 18. března ale já ji v poště objevila už v polovině února. Jsem moc ráda, že jsem toto překvapení dostala. 

Zloději dýmu vypráví o pěti různých hrdinech, někteří se znají a jejich cesty se postupně rozcházejí. U některých je tomu přesně naopak. Zatímco z obálky je zřejmé, že jsou těmito hrdiny princezna, lovkyně,  voják, zrádce a zloděj, z jednotlivých kapitol to patrné hned není. Kniha má poměrně krátké kapitoly, které jsou vždy vyprávěny z pohledu jedné dané postavy, u které je navíc uvedeno, kde se postava právě nachází. Nechybí ani mapa, kde jsem si nadšeně hledala kde která postava zrovna je. Navíc pokaždé, když se objeví nová postava, je skvěle představena čtenáři. Díky tomu tak brzy poznáváte, kdo je voják, princezna nebo zrádce. Pokud nemáte rádi příběhy vyprávěné z pohledů hodně postav protože jsou chaotické a těžko pochopitelné, u této se nemusíte obávat.

Sama jsem si nejvíce oblíbila postavu Catherine a Tash. Je pravda, že obě jsou ženy, ale rozhodně tu nejde o to, že by mi mužští hrdinové nebyli sympatičtí. Naopak. Catherine je zasnoubená s princem Pitorie Zaynem, kterého nikdy neviděla. Její sňatek je předem domluveným politickým počinem. Catherine je rozhodnutá svou úlohu zvládnout i když je zamilovaná do její stráže Ambrose. Catherine je odvážná a milá, takže jsem si ji opravdu rychle oblíbila. Její romantická a dobrodružná linka mě nesmírně bavila a já se těšila z každé její kapitoly.

Tash je nejmladší hrdinkou ze základní pětky. Je to lovkyně, která je velmi obratná. Světem putuje s Gravellem, který ji na jednu stranu pouze využívá. Pro Tash je něco jako otec a všemu, co dívka umí, ji naučil právě on. Voják Ambrose mi byl také sympatický. Na začátku příběhu mu popraví sestru přímo před jeho očima a on nesmí nijak zasáhnout. Jeho sestra se provinila vztahem se ženatým mužem a dalším intrikováním. Právě ona poprava na začátku příběhu mi svou surovostí a krutostí připomněla Hru o trůny. Další podobnost vidím v množstvím postav, které se střídají ve vyprávění a nemají se sebou zpočátku vůbec nic společného.


"Jsi žena. Ženské jsou vždycky problém. Je ve vaší přirozenosti se vzpouzet, podléhat pokušením a lhát o tom."
"Já se nikdy nevzpouzím." A ne že by ji myšlenky na Ambrose nepokoušely, ale věděla, že jim nikdy nepodlehne.
"A je ve vaší přirozenosti se hádat." 


Pět hrdinů tohoto příběhu na začátku ani v tom nejmenším netuší, co je čeká. Každý je jiný. Sally každého hrdinu skvěle popsala a přitom se nijak složitě nerozepisovala zbytečnými detaily. Autorčin styl psaní mi sedl. Znepřátelené země Brigantska a Pitorie se má spojit právě manželstvím Catherine s princem Zaynem. Království mě v young adult knihách velmi baví.

Ptáte se na romanci? I Zloději dýmu ukrývají zamilovaný pár, který mi ale naprosto sedl a bavil mě. Navíc není nijak nucený ani umělý nebo přeslazený. Hrdinové stojí nohama pevně na zemi. Jsou smířeni se svým osudem.

Co je to vlastně ten dým? Fialový kouř neboli dým démonů je velmi originálním prvkem celé této série. Autorka si celý jeho význam zatím nechává pod pokličkou, ale nabízí se velká řada otázek. To, co nám zatím první kniha nastínila ale zní skvěle! Líbí se mi to daleko víc, než nepřirozené bytosti (pokud tedy nejsou ty bytůstky roztomilé samozřejmě). Dým, démoni a nové země jsou zatím jedinými fantasy prvky u této série a přiznám se, že se mi to neskutečně líbilo.


"Očekávám, že budeš riskovat cokoli, abys mi pomohl, a já udělám totéž pro tebe. Jak říkám, jsme bratři. Možná přijdeš k úhoně, možná dokonce o život, ale jestli to poděláš, zabiju tě vlastníma rukama."

Zloději dýmu jsem rychle přečetla a četba mě moc bavila. Ačkoliv nám je v knize představen nový svět, okamžitě jsem se vžila do děje a nový svět mi nedělal žádný problém. Naopak. Měla jsem velký problém knihu odložit, a když jsem zrovna nečetla, musela jsem o ději přemýšlet. Líbilo se mi, jak vše Sally Green do sebe zapadlo. Vymyslela opravdu zajímavý koncept, který skvěle zpracovala.Rozhodně se těším na další díl a jsem velmi zvědavá, co si pro nás autorka připraví v dalším díle. Jen si budeme muset poměrně dlouho počkat na další díl, protože ani v zahraničí zatím druhý díl nevyšel.

Už dlouho mě žádná young adult fantasy natolik nepohltila, jako právě tato. První díl z této série vám mohu jen doporučit. Kniha je čtivá, má spád a rozhodně se u ní nebudete nudit. 


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Albatrosmedia. Zloděje dýmu zakoupíte na eshopu se slevou!






9 komentářů

  1. Na knihu se moc těším! Bože, je vůbec někdo komu se nelíbila? Tak snad tvrdě nenarazím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím jsem na nikoho takové nenarazila :D Ale chápu tvé obavy :-) Já šla do knihy bez velkého očekávání a byla jsem ohromena. Nemůžu se dočkat dvojky :)

      Vymazat
  2. Tak tuhle knihu si musím přečíst ♥ Hlavně se mi moc líbí jak vypadá!!
    Krásná a lákavá recenze ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Mai <3 Určitě ji doporučuji všema deseti :-)

      Vymazat
  3. Ta knížka je fakt nááádherná a ty tvoje fotky!! <3 Musím si ji pořídit už kvůli té ořízce :D
    Skvělá recenze! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc a moc děkuji, Pájo <3 od tebe mě to těší dvojnásob, jelikož tvoje fotky miluju <3 Jsem zvědavá na tvůj názor na tuto knihu :)

      Vymazat
  4. Knizka vypada super, i kdyz me se docela nelibi ta bila obalka... Kazdopadne bych to chtela zkusit, protoze autorcin Half Bad byl skvely :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka je opravdu super a těším se na další díl <3 Na bílé obálce se ti nelíbí provedení a odstín nebo prostě celkově bílé pozadí? kdyby třeba byla jinak barevná?

      Vymazat
  5. Veľmi si ma na knihu nabudila. Dúfam, že sa k nej čo najskôr dostanem. Krásna recenzia :)

    OdpovědětVymazat

Albatros