Recenze - Za zdmi

ŽENA PRACUJÍCÍ S VĚZNI | DOMÁCÍ NÁSILÍ

Autor: Hollie Overton
Orig. název: The Walls
Pořadí v sérii: #
Rok: 2017, v ČR: 2018
Překlad: Naďa Špetláková

Kristy má pocit, že uvízla na mrtvém bodě. Aby uživila dospívajícího syna Ryana a nemocného otce, zůstává v práci, která ji čím dál víc vyčerpává: coby zaměstnankyně texaské věznice je totiž dennodenně v kontaktu s lidmi, kteří spáchali ty nejhůře představitelné věci a jsou odsouzeni k trestu smrti. Když se seznámí s Lancem, který Ryana učí džudo, věří, že by se její život mohl konečně obrátit k lepšímu. Naneštěstí se záhy ukáže, že Lance je monstrum; začne ji týrat jak psychicky, tak fyzicky. Pro Kristy je nemyslitelné, že by své trápení přiznala synovi nebo otci, a její jedinou oporou se paradoxně stává Clifton, vězeň čekající na popravu za zabití svých dvou dětí. Jenže ten toho zpoza zdí své cely zmůže jen pramálo. A Kristy se sama musí rozhodnout, kolik si toho ještě nechá líbit …

Kristy - svobodná matka, pracuje s vězni
Ryan - šestnáctiletý syn Kristy, nesouhlasí s její prací a bouří se džudem
Lance - učitel džuda, vzal si Kristy
Clifton Harris - odsouzený k trestu smrti, černoch, který tvrdí, že nezabil své dvě děti

Obálka této knihy zůstala původní a i když působí na první pohled děsivě, k příběhu se skvěle hodí. Žena lapená v síti či žena obklopená plotem, přes který nemůže ven. Z titulky je naprvní pohled patrné, že se jedná o thriller.

I když neexistuje filmové zpracování, myslím, že z knihy by byl dobrý a napínavý film.

Thrillery mám v oblibě. Na této knize mě zaujalo, že se protínají dvě velmi silná témata. Domácí násilí a zároveň objasnění vraždy. Ještě nikdy jsem nečetla nic z vězeňského prostředí, takže i díky tomu jsem si tuto knihu chtěla přečíst.

Na úvod musím říct, že je kniha neskutečně čtivá. Sedla jsem si k ní jeden večer a za chvíli jsem měla přečtených přes sto stran. Kniha patří mezi thrillery, o kterých bohužel není příliš slyšet. A to je jasná škoda. Tento thriller je jiný, než jaké jsem doposud četla. U ostatních jsem se s přibývajícím počtem stran děsila toho, co se stane a postupně odkrývala děsivější tajemství. U Za zdmi je tomu naopak. Tam spolu s hlavní hrdinkou jsme svědky všeho, co se odehrálo. A postupně jen čekáme, co vypluje napovrch a co zůstane skryté. Nesmírně oceňuji tuto změnu a celkově jsem z gradace příběhu nadšená.

Pro čtenáře je jistě atraktivní, že se prolíná jak temný život Kristy doma po boku násilného manžela, tak její pracovní život. V obou případech je v podstatě za mřížemi. V práci se setkává s nebezpečnými odsouzenci k trestu smrti. Její prací je nejen s těmito lidmi pracovat, ale také být přítomna v okamžiku popravy.

Když chlap mlátí ženskou, její pohled se promění.

Kristy je obyčejná mladá žena, která otěhotněla předtím než dostudovala. Nevzdala se svého syna a raději obětovala svá studia. Po nocích dokončila školu a každý den bojovala o to, aby uživila sebe, svého syna i nemocného tatínka. Ovšem ať se Kristy snažila sebevíc, láska ji jaksi míjela. Jednoho dne se Kristy seznámila s učitelem jejího syna Lancem a mezi oběma přeskočila jiskra. Zanedlouho se oba vzali a Kristy se mohla domnívat, že konečně našla své místo pod sluncem. Ale opak byl pravdou.

Velmi brzy se Lance začal projevovat takový, jaký ve skutečnosti je. Majetnický, krutý a se sklony k násilí. Ačkoliv se na první pohled zdá hodný a laskavý i pro blízkou veřejnost. Do toho má Kristy sezení s Cliftonem, jehož případ se táhne dlouhých dvanáct let. Tolik let jsou po smrti jeho malé dvě děti a on celý čas prohlašuje, že je nevinen. Tento vězeň sice není ústřední postavou celé knihy, ale v ději je dost podstatná.

Za zdmi je rozhodně jiný thriller, než jaký jsem doposud četla. Žen, které žijí doma s násilníkem je až příliš velký počet. Sama si nedovedu představit, že bych muži dovolila, aby se ke mně choval natolik zle. Na jednu stranu, Kristy má syna a Lance jí vyhrožuje právě jejím synem. Takže na druhou stranu nejsem v postavení, abych ji kritizovala za to, že o násilí manžela nepromluvila.

Kniha vzala velmi zajímavý spád a musím říct, že jsem z konce nadšená! Autorčin vypravěčský styl je rozhodně poutavý a napínavý. Sice se prvních zhruba padesát stran odehrává jen to, co je napsané v anotaci, ale potom je to neskutečná jízda, která vás bude opravdu bavit až dokonce. Knihu jsem měla problém odložit. Trošku mě mrzí, že více prostoru nedostal také Clifton, ale jinak jsem hodně spokojená a knihu vám rozhodně doporučuji!

Knihu jsem měla přečtenou za dvě krátká odpoledne. Rozhodně mohu doporučit pro fanoušky thrillerů a psychologických námětů.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Knihu Za zdmi ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!