Recenze - Marokánka

Příběh dvou kamarádek z padesátých let. Co je pravda a co klam? Mrazivý thriller z Maroka


Autor: Christine Mangan
Orig. název: Tangerine
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 320
Nakladatelství: Host
Překlad: Matouš Hájek
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Jeden rok a celý oceán dělí Alici Shipleyovou od jejího bývalého studentského života — a od strašlivé nehody, při níž zahynul muž, za něhož se chtěla vdát.

Nyní se píše rok 1956, Alice Shipleyová žije v Tangeru se svým manželem a rozhodně nečeká, že se tam setká s Lucy Masonovou. Od nehody totiž spolu tyto dvě kdysi nerozlučné přítelkyně nepromluvily. Vypadá to, že Lucy chce vše napravit, a proto pomáhá Alici, která si na život v Maroku, přeplněné tangerské ulice a nesnesitelné horko nedokáže zvyknout.
Jenže záhy začnou Alici sužovat staré známé pochybnosti. Zdá se jí, že ji Lucy neustále ovládá a dusí svou přítomností. Pak se zničehonic ztratí Alicin manžel John. Alice má podezření, že s tím má Lucy něco společného, a rozhodne se to dokázat.
Je však Lucy skutečně tak nebezpečná, nebo si to Alice jen namlouvá? Postupně se začíná rozplétat jejich společná komplikovaná minulost — nesrovnalosti v tom, co Lucy tvrdí a co si Alice pamatuje, jsou stále patrnější…
V současnosti se podle románu natáčí film v produkci George Clooneyho se Scarlett Johanssonovou v jedné z hlavních rolí.



POSTAVY:
Alice Shipleyová - dívka z vyšší třídy, díky nehodě přišla o oba rodiče, poté žila u své tety
Lucy Masonová - jako dítě přišla o matku, zůstala s otcem automechanikem 
Tom - studoval spolu s Alice, měl rád umění, chodil s Alice
John - manžel Alice, má poměr s jinou ženou

OBÁLKA:
Kniha mě zaujala nejprve svou obálkou, kterou má opět na svědomí Lucie Zajíčková. Velmi se mi líbí celý koncept a jsem ráda, že se Host rozhodl pro svou a ne pro původní, která mě tedy vůbec nezaujala. 


FILMOVÉ HODNOCENÍ:
V současné době se připravuje filmové zpracování v produkci George Clooneyho. Na film jsem opravdu hodně zvědavá a rozhodně si ho nenechám ujít. 


MOJE HODNOCENÍ: 
Marokánka vyšla na začátku února u nakladatelství Host. Nejprve obálka ke knize Marokánka mě nesmírně upoutala. Poté jsem si přečetla anotaci a posledním hřebíčkem do rakve byla informace o chystaném filmu. Tuto knihu jsem si potřebovala nutně přečíst. 

Marokánka se odehrává v padesátých letech minulého století. Kniha vypráví o dvou kamarádkách Alice a Lucy, které obě ztratily v raném věku matku. Obě dívky se seznamují na univerzitě, když shodou náhod se stávají spolubydlícími. Jejich přátelství se rodí pomalu ale stane se velmi silným. Alice se během studií zamiluje do studenta Toma, což přináší první problémy mezi dívkami. Lucy nemůže své kamarádce zapomenout, že ji vyměnila za kluka. O pár měsíců později má ale Tom smrtelnou nehodu, po které se osudy dívek na dlouho rozdělí.

Alice a Lucy se setkávají až o rok později, kdy se celý děj posouvá do Tangeru, mestečka v Maroku, kde nyní Alice žije společně se svým manželem Johnem. Lucy se vydává za svou kamarádkou zcela neohlášeně, aby s ní dala přátelství opět dohromady. Ale pravda je někde úplně jinde. 

Byla o tolik jiná než dívka, kterou jsem znala. Ačkoliv jestli mě poslední ročník na Benningtonu něco naučil, bylo to zjištění, že nic není absolutní. Všechno se dřív nebo později změní. 

Kniha začíná v roce 1956, kdy celý děj odehrává v přítomnosti v Tangeru. Ovšem neustále se vrací do minulosti, kdy nám trochu chaoticky hrdinky vyprávějí, co se tehdy stalo. Ačkoliv se ve vyprávění střídají Alice a Lucy, byl docela oříšek rozlousknout, co se stalo před časem a co se děje v současnosti. První polovina knihy tedy nebyla procházka růžovým sadem. Ale potom přišel neskutečný zlom, kdy jsem se od knihy nemohla naprosto odtrhnout a dočetla jsem ji na jeden zátah. Tento thriller, až psychothriller se mi nesmírně líbil a zároveň mě děsil. Ze závěru jsem byla zděšena a hned jsem si googlila, zda neexistuje nějaké pokračování nebo další kapitola, která by všechn vyvrátila. Bohužel. 

Hrdinky Lucy a Alice jsou dvě zvláštní ženy, které nejsou dokonalé a obě mají své mouchy. Alice mi bylo převážně líto, za to Lucy mi nebyla sympatická od samého začátku. Autorka stylem svého vyprávění naprosto mátla čtenáře. Hrdinky viděly mnoho okolností zcela svýma očima a díky tomu se neustále měnil můj úsudek. 

Autorka celý děj umístila do netradičního prostředí Maroka, které ještě umocnila Lucie Zajíčková svou oranžovou obálkou. Horko a písek z knihy doslova sršelo. Intriky, které se v knize odehrály mi braly dech. Po dočtení mi zůstal mrazivý pocit a zároveň i strach. Dlouho potom jsem musela o knize přemýšlet. 

Ačkoliv jsem byla z knihy nejprve na rozpacích, od poloviny mě nesmírně zaujala a já nakonec dávám knize velmi kladné hodnocení. Pokud máte rádi thrillery, rozhodně by vám tato kniha neměla uniknout.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Host. Knihu Marokánka seženete u nich na eshopu. 


3 komentáře

  1. Mě když kniha na začátku dělá problém tak u mě nastává zlom, že nevím zda jí dokážu dočíst.

    Jinak děj je moc zajímavý. :)

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U této knihy se potvrdilo, že se vyplatí dočítat :-) Ale třeba jsem jen byla ve špatném rozpoložení, kdy jsem tu knihu začínala :-) Rozhodně se moc těším na film, ten určitě zkus i ty :-)

      Vymazat
  2. Já se přiznám, že mě kniha na první pohled nezaujala a rozhodně bych po ní v knihkupectví nešáhla. Ale je pravda, že tvoje recenze mě na ni docela nalákala. :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat

Albatros