Recenze - Jedna želva za druhou

JE V POHODĚ NEBÝT V POHODĚ







Autor: John Green
Orig. název: Želvy po celé cestě dolů
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 232
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Veronika Volhejnová
Moje hodnocení: ✶✶✶



Šestnáctiletá Aza neměla vůbec v plánu pídit se po tajemstvích uprchlého miliardáře Rusella Picketta, ale v sázce je sto tisíc dolarů a její nejlepší a nejstatečnější kamarádka Daisy, se nemůže dočkat, až se společně pustí do vyšetřování.

Aza se opravdu snaží. Snaží se být dobrou dcerou, skvělou kamarádkou, vzornou studentkou, a taky schopnou vyšetřovatelkou. Zároveň však bojuje s nekončícím vírem svých vlastních myšlenek, kterým není schopná poručit…




POSTAVY:
Aza "Holmeska"- šestnáctiletá dívka trpící mentální poruchou
Sedmikráska- nejlepší kamarádka Azy, píše fanfiction na Star wars
Davis- první Azina láska a syn hledaného milionáře, má strach o svého mladšího bratra

OBÁLKA:
Yoli ponechalo původní obálku, která nemůže být povedenější. Oranžové spirály krásně zobrazují tok Aziných myšlenek.



MOJE HODNOCENÍ:
John Green je autor young adult příběhů, které mají větší hloubku. Přiznám se, že nemám přečtené všechny jeho knihy, protože mě poslední natolik zklamala, že jsem si od Greena potřebovala na chvíli odpočinout. Ovšem pak přišly želvičky.

Jedna želva za druhou mě svou anotací příliš nenadchla, upřímně jsem z ní příliš nepochopila, co se skrývá pod obálkou. Ovšem díky zahraničním recenzím a úryvku, který se četl na Yoli narozeninách,  jsem byla na knihu velmi zvědavá a chtěla si ji moc přečíst.

Prvních třicet stran jsem se s obtížemi snažila přijít příběhu na kloub. Po těchto stranách, jsem se do děje zakousla a poté spokojeně plula na spirálách příběhu spolu s hlavní hrdinkou. 

Aza je netypická hlavní hrdinka, která trpí mentální poruchou. Má neustálou potřebu se mýt, být čistá, stále si udržuje mozol na prstu, který si každý den strhává, dezinfikuje a posléze zalepí čistou náplastí. Pokud na to zapomene nebo se opozdí, hrozí katastrofa. Mimo to má Aza plnou hlavu zajímavých teorií a čísel. Stále se bojí, že dostane infekci a zemře. 

Kromě tohoto detailu je Aza klasická šestnáctiletá středoškolačka. Velmi jsem si Azu oblíbila a chtěla jí pomoct, což bohužel nejde. Ráda jsem sledovala její myšlenkové pochody, které nebyly vůbec jednoduché. Věřím, že si ji také oblíbíte.


Třemi slovy můžu shrnout, co jsem se naučil o životě: Život jde dál. A člověk jde taky dál, někdy po proudu, někdy proti. - strana 224


Jedna želva za druhou se mi velmi líbila a řadím ji k nejlepším Greenovým knihám. Kniha rozhodně nabízí velmi zajímavý a hluboký young adult příběh, který v žádném případě není klišoidní. Aza zde prožívá také svou lásku, ovšem tento jemný a něžný cit rozhodně nevyplňuje celou knihu, spíše ji doplňuje. Nejedná se o klasickou love story, naopak je zde v popředí právě Aza a její myšlenkové pochody.

Ovšem lehce kriminální zápletka s hledáním milionáře mi k ději neseděla. Upřímně bych byla raději, kdyby Green ponechal pouze Azinu poruchu jako hlavní náplň děje.

Kniha je plná krásných ale také složitých Aziných myšlenek. Ani jeden den bych nechtěla být v její kůži. Díky její poruše se z knihy dozvídáme mnoho informací o parazitech a dalších nebezpečích, které na člověka denně číhají za každým rohem. Aza žije s těmito myšlenkami dnes a denně, což pro šestnáctiletou dívku není vůbec jednoduché. Obzvláště poté, kdy se sblíží s Davisem a začne uvažovat nad tím, kolik rizika se skrývá za jedním obyčejným polibkem. Přiznám se, že mě tato kapitola velmi pobavila, na druhou stranu mi bylo dívky o to víc líto. 

Druhou velmi vtipnou vsuvkou byla Daisy, která píše fan-fiction na Star Wars. Konkrétně se zaměřuje na love story mezi Chewbaccou a Rey. O takto nesourodé dvojici jsem dlouho nečetla, ale protiklady se zkrátka přitahují. 

Knihu mohu za sebe jen doporučit. Velmi se mi líbila a vrátila mi chuť do dalších Greenových knih. Zejména polední kapitola se mi líbila nejvíce a vím, že se ke ke knize zase vrátím. 

Želvičky jsou příběh s hlubším významem, o těžké poruše, silných hrdinech, který nikde není  zbytečně natahovaný ani zbytečně rozpitvávaný. Za mě mohu tento titul jednoznačně doporučit!


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Euromedia. Knihu Jedna želva za druhou seženete na stránkách Knižního klubu.


1 komentář

Albatros