Recenze - Demelza: dáma z chatrče

Autor: Winston Graham
Orig. název: Demelza
Rok: 1946, v ČR: 2016
Počet stran: 504
Nakladatelství: Baronet
Překlad: Ludmila a Tomáš Havlíkovi

Ross Poldark se vrátil po ukončení války za nezávislost z Ameriky do rodného Cornwallu, ale stále víc se vzdaluje elegantní a distingované společnosti, z níž vzešel. Po otcově smrti a ztrátě milované ženy se ožení s chudou zavrhovanou dívkou Demelzou, které se ze soucitu ujal a zaměstnal ji ve svém domě jako služebnou. Tento nerovný sňatek však ještě víc zjitří jeho rozpory s lidmi, které kdysi považoval za své přátele. Mladičká Demelza však musí svádět ještě tvrdší a bolestnější boj než Ross – snaží se přizpůsobit světu svého muže, jehož oddaně miluje, vzdoruje nevraživosti lidí, kteří jejímu soužití s Rossem nepřejí, a snaží se zajistit místo na slunci nejen pro sebe, ale i pro jejich dítě, které přichází na svět. Zároveň stojí při svém manželovi v jeho snaze uvést do pořádku rodový majetek, především měděný důl, a zabezpečit místním lidem jejich práva, což je v oblasti sužované bídou a propastnými společenskými rozdíly přetěžký úkol. Demelza se s nasazením sil mění za pomoci Rossovy sestřenice Verity ze služebné v paní domu, ale zjišťuje, že překročit hranici mezi společenskými třídami není vůbec snadné. Čeká ji ještě mnoho bouřlivých let, která prověří pevnost jejího vztahu s Rossem a během nichž se budou muset utkat s nepřítelem odhodlaným způsobit jim hrozivé problémy… (databazeknih.cz)

Rossovi a Demelze se narodí zdravá dcerka Julia. Zdá se, že jejich štěstí nemůže nic překazit, jenže ekonomická situace je stále velmi špatná. Ross se snaží ze všech sil udržet rodinný majetek, ale zdá se, že je vše daleko těžší než se na první pohled zdálo. Společně s dalšími známými si založí hutní společnost a tím vyhrává první bitvu proti Warrleganovým.

Demelza od Verity učí jak být dámou, čekají ji první taneční krůčky, představení na veřejnosti, plesy a další čas strávený ve společnosti, kterou čím dál víc okouzluje. Zatím co jí a Rossovi se daří, Francisovi a jeho žena Elizabeth se od sebe čím dál více vzdalují. Francis se chová ke své ženě hrubě a navíc většinu volného času tráví ve společnosti jiných žen.

Ross - z raněného mladého muže se stává milujícím otcem, který pro svou rodinu je ochoten udělat cokoliv
Demelza - po narození Julie se změnila, cítí se víc ženou a snaží se nebýt jen pouhou "služkou" ale Rossovi příkladnou ženou
Verity - sestra Francise je stále zamilovaná do své jediné lásky
Francis - utápí svůj žal v kartách a laciných ženách, je krutý je své ženě Elizabeth
Elizabeth - smyslem jejího života se stává její malý syneck Charles

Baronet ponechal původní (z nového vydání) filmovou obálku čímž mě velmi potěšil. Tato obálka se mi nesmírně líbí. Demelza na ní září.

FILMOVÉ (SERIÁLOVÉ) HODNOCENÍ:
Dokoukávám poslední díl první série a tedy i poslední část druhé knihy, protože každá série je natočena podle dvou knih. Zatím je skoro identická až na několik málo změn a vynechaných pár postav.

První díl Rosse mě neskutečně nadchnul. Ihned po dočtení jsem se pustila do četby druhého dílu neboť jsem byla namlsaná autorovým nádherným stylem psaní, kdy co slovní spojení, to perla. Druhý díl mi nepřišel tolik bohatý na nádherný jazyk, ovšem i tak se mi kniha velmi líbila. Pokud budu srovnávat, který díl z této dvanáctidílné série se mi líbil více, asi by to byl ten první. Důvod je jasný, vše v něm teprve začínalo.

Dáma z chatrče nám staví trochu do popředí Demelzu, která v jedničce byla daleko míň, než tu. Demelza dospěla a zženštila, matešství ji velmi změnila a to i co se myšlení týče. I tak stále dělá šílenosti a je od rány, mimo to ale dokáže plesat a být paní domu jak se patří.

Zatímco první díl skončil tím, že se Demelza dozvěděla, že čeká miminko, druhý začínal v okamžiku jeho narození. Mrzí mě, že nám autor neukázal, jak na zprávu reagol budoucí tatínek. Vztah mezi Demelzou a Rosem v tomto díle prochází velmi těžkou zkouškou. V poslední třetině jsem  brečela, jak kniha byla dojemná a nešťastná zároveň.

Velmi se mi líbí, jak se autor nezabývá jen hlavními hrdiny, ale myslí i na obyčejné venkovany, které životem Rosse proplouvají. Celkově se mi velmi líbí charakter Rosse, myslím, alespoň zatím, že je to muž na správném místě se srdcem na dlani, který se nebojí tasit meč pro záchranu svých blízkých. Tvrdě bojuje o svůj majetek. Zatímco je tento román historický a jeho bratranec je vcelku bohatý, kniha nás seznamuje se životem v chudších poměrech. Obvykle nás historické knihy zavedou do luxusu a přepychu své doby.

Winston Graham své ocenění nedostal jen tak, byl velmi vzdělaný. V Demelze nám odkrývá okolnosti tehdejšího "léčení", které mnohdy více uškodily, než pomohli. Dále ukazuje na tehdejší názory na pověst lidí, těžkou práci chudých nebo nevěru. Pokud očekáváte od knihy několik stránkové popisy postav či okolí, toho se nedočkáte. O to více ale dostanete pohled na tehdejší život a myšlení. Pokud jste nečetli první díl, asi bych radila si ho nejprve přečíst, než se pustíte do této další kapitoly, protože autor zde vynechává nějaké vysvětlení nebo představení okolností z předešlé knihy. Zkrátka a dobře neztrácí ani stranu na to, aby vás seznámil s tím, co jste prošvihli, a rovnou vám servíruje nové a nové osudy jeho postav.

V tomto pokračování se dozvídáme daleko více o tamnějších problémech hodníků, dolů a jejich majitelů. O nespravedlnosti té doby, kdy dokázala vládnout všem jediná banka. Na jednu stranu jsme byli hodně seznámeni s těmito problémy, na druhou stranu jsme si mohli představit, že jejich doba nebyla vůbec jednoduchá. Naši hrdinové nemůžou mít na růžích ustláno, o čem by se jinak psalo ve všech 12 knihách?

Při čtení Demelzy se připravte, že budete plakat. Poslední třetina knihy mi rozervala srdce a přinutila mě k slzám.

Ačkoliv je tato kniha pěkná bichlička, četla se mi velmi rychle. V knize se pořád něco dělo a někam vše spělo. Docela si nedokážu představit, o čem bude dalších deset knih ale i tak se na další osudy mých oblíbených hrdinů těším.

V závěru knihy opět nechyběla první kapitola ze třetí knihy této úžasné série. A ještě jedna chvála patří dokonalé hudbě, která celý seriál provází. Velmi ráda jsem poslouchala instrumentální hudbu a u toho si četla.

Na závěr mi nezbývá, než vám tuto skvělou sérii vřele doporučit. Líbit se bude všem milovníkům historických romancí, fanouškům Cizinky (aby si měli čím vyplnit čekání), dobrodružných příběhů z historie.