Recenze - Čtvrté křídlo

 Žhavá dračí romantická fantasy, která vás strhne


Autor: Rebecca Yarros
Orig. název: Fourth Wing
Název série: Empyreum
Pořadí: #1
Rok: 2023, v ČR: 2024
Počet stran: 536
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Pavla Kubešová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶✶
Ve spolupráci: Albatrosmedia

Dvacetiletá Violet Sorrengailová měla nastoupit do kvadrantu písařů a strávit život mezi knihami. Její matka, nesmlouvavá velící generálka, jí však nařídí, aby se připojila ke stovkám kandidátů toužících dostat se mezi navarrskou elitu: dračí jezdce. Violet chybí trénink, navíc je menší než ostatní a draci se s „křehkými“ lidmi nespojují. Spálí je! Proto bude potřebovat všechen svůj důvtip, aby obstála. Brzo ale zjistí, že z Basgiathské válečné školy vedou jen dvě cesty ven: absolvovat, nebo zemřít.
Tohle všechno je špatně. Měla bych zasvětit svůj život knihám, ne je házet do kouta, abych si odlehčila tlumok.
POSTAVY:
Violet - křehká nejmladší dcera generálky Sorrengailové
Xaden Riorson - nosí znamení vzpoury, jeho otec, který vedl vzpouru, byl zavražděn na rozkaz matky Violet, tercián a velitel křídla
Dain Aetos - vyrostl s Violet, byl to její nejlepší kamarád, má o ni velkou starost
Mira - starší sestra Violet, je z ní velká dračí jezdkyně a snaží se svou mladší sestru ochránit
Rhiannon - je v prvním ročníku spolu s Violet, již první den se staly kamarádkami potom, co jí Violet zachránila život
Liam - nastoupil do prvního ročníku a je velmi spřízněný s Xadenem
Brennan - starší bratr Violet, který před pár lety tragicky zahynul


OBÁLKA:
Je možné něco této krásné originální obálce vytknout? Nemyslím si. Miluji barvu, ořízku, jemné motivy. Zkrátka je to dokonalost a hlavně na ní nejsou postavy. 

Ve válce lidé umírají. A rozhodně to není tak velkolepé, jak o tom zpívají bardi. Jsou to zlomené vazy a pády z šedesáti metrů. Na spálené zemi a zápachu síry není nic romantického. 

MOJE HODNOCENÍ:
Je snad někdo, kdo nezaznamenal loňský megahit Čtvrté křídlo? Vloni se strhl obrovský hype kolem této knihy, a letos jsme se i my v Česku dočkali českého překladu. A jaké jsou mé dojmy? 

Zabít tě by mi nezpůsobilo žádné potíže, Violence. Zdá se, že většinu mých obtíží způsobuje právě to, že tě nechávám naživu.

Čtvrté křídlo je romantická fantasy neboli romantasy, která mě naprosto strhla. Tato pětiset stránková bichlička ve mně vyvolala nostalgickou vzpomínku na Divergenci, staré dobré young adult a do toho tu jsou boží draci! Tohle je epická kniha, jedinečný první díl, který mě zcela pohltil

Violet Sorrengailová je křehká hrdinka, která je pro všechny snadný cíl. Na rozdíl od většiny kandidátů na dračí jezdce není nijak silná, nadaná na boj nebo připravená někoho zabít. Vlastně je velmi slabá a snadno přijde k úrazu. Ví to o sobě, ale snaží se s tím bojovat. Její starší sourozenci se stali jezdci, velmi významnými a její matka je generálka, která potlačila povstání. Zatímco Vi sní o životě mezi knihami, na rozkaz své matky se vydá do akademie dračích jezdců, kde bude muset mockrát čelit smrti a nebezpečí. 

Xaden, co k němu napsat. Je neodolatelný, sexy, bad guy kterého si zamilujete. Má na starosti Čtvrté křídlo a Violet nenávidí, protože její matka dala příkaz k popravě jeho rodičů. A Violet ho vlastně také nenávidí, protože její bratr padl v bitvě, kterou jeho otec rozehrál. Přesto to mezi oběma neskutečně jiskří. 

Mému tělu je zjevně jedno, že je nejnebezpečnější osobou v celém kvadrantu, protože mi žilami okamžitě začne proudit takový žár, že celá zrudnu. 
Hate to love romantika mezi hlavními hrdiny skvěle funguje. Jsou to nepřátelé, nenávidí se a přesto spolu nějak začínají spolupracovat. Špičkují se a Violet na něm může oči nechat. A ty erotické scény stojí opravdu za to! Musím říct, že Violet a Xaden jsou v současnosti asi mým nejoblíbenějším párem a postavami. Violet je skvělá hrdinka, kterou jsem nechtěla ani jednou proplesknout. Od Xadena bych se nechala klidně profackovat nebo i zachránit. Rozhodně patří k mým knižním láskám. 

Jak jsem psala o postavách výše, Xaden si získal čestné místo v mém srdci, a Vi jsem si nesmírně oblíbila. Ale je i pár postav, které mi byly pěkně proti srsti. Věrný kamarád Vi Dain, který ji neustále odepisuje, chce ji dostat z akademie jezdců se slovy, že vše dělá pro její záchranu. Byl mi neskutečně protivný. Dokonce o mnoho víc, než samotný Jack, který byl krutý, nemilosrdný, lstivý a odhodlaný Violet zabít. 

Centimetry mezi námi jsou jako třísky na podpal, připravené vzplanout při prvním náznaku žáru, a já jsem živý, mihotající se plamen. Tohle je všechno, od čeho bych měla prchat, a přesto popírat prvotní přitažlivost, kterou cítím, je pro mě zcela, naprosto nemožné.

Draci tu nejsou jen mytickým stvořením, chrličem ohně, nepřítelem nebo legendou. Jsou tu svou silou, charakterem, dokáží mluvit se svými jezdci, dokáží je ochránit ale také jsou smrtelně nebezpeční. Ani nevíte, jak moc jsem ráda po tak příjemné změně, po všech těch upírech a vílách tu máme draky! A nechybí tu ani dračí mládě, které je ťuťu. 

Svět, který autorka představila je tak zajímavý, že jsem ihned měla pocit, že ho dokonale znám. Po prvních stranách jsem se stala součástí příběhu, a já jen stěží knihu odkládala. Autorce se povedlo skvěle vykreslit svět, jeho politiku, že se nesmírně těším, co bude dál. Je pravda, že pár okamžiků v Akademii mi nedávalo tolik smysl, ale ve výsledku mi to vůbec nevadilo. 

Myslím, že změna je smrtelným nepřítelem písaře. Ale začínám si uvědomovat, že jsem se změnila já. Už sem tak docela nezapadám.

Čtvrté křídlo je plné akčních scén, autorka se nebojí zabíjet postavy, hrdiny čeká nejedna těžká zkouška. Kromě dávky akce a adrenalinu bude ve vašich žilách proudit spicy atmosféra, a v neposlední řadě se můžete těšit také na sarkastické draky. 

Čtvrté křídlo má pár předvídatelných aspektů, které jsme již v knihách měli. Křehká hrdinka, která musí bojovat proti své vůli. Ovšem co jsme tu neměli, je to, že Violet se svým osudem bojuje, nelituje se, nevnucuje ostatním že je slabá, že není vyvolená. Dokonce si vychytrale hledá možné přežití. Její úhlavní nepřítel je sexy dračí jezdec Xaden, a samozřejmě, že se do něj zamiluje. Ovšem ta chemie mezi nimi je tak hmatatelná, že se budete smát, vztekat, bát a vzlykat spolu s nimi. 

Zatraceně, já tě potřebuju, Violet. Teď. A já nepotřebuju nikoho, takže nevím přesně, jak tenhle pocit uchopit, ale dám do toho všechno. 

Pokud hledáte náročné fantasy ve stylu Hry o trůny, tak jste tu špatně. Tohle je zcela jiná kniha, ale za mě je to naprosto skvělé, a i když to má pár smítek na kráse, miluju to a ze srdce vám to jen doporučuji. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmedia. Čtvrté křídlo si zakoupíte na e-shopu se slevou! 



1 komentář

  1. Kniha udělala na sociálních sítích velký humbuk. Jsem ráda, že recenze, které jsem zatím četla mají vesměs pozitivní ohlas. Už se na knihu těším :)

    OdpovědětVymazat

Albatros