Recenze - Dávám tomu rok

Manželství s trhlinou nevěry, kdy se hlavní hrdinové snaží o smíření. Toto rozhodnutí je ale pouze začátek spletité cesty ke štěstí

Autor: Helen Whitaker
Orig. název: I Give It a Year
Rok: 2020, v ČR: 2023
Překlad: Ivana Nuhlíčková

Adam a Iris mají dvě malé děti, fajn zaměstnání a relativně šťastné manželství. Iris ale zjistí, že ji manžel podvádí, nicméně se rozhodne dát manželství a všem pokusům o jeho záchranu přesně rok. Manželé spolu začnou chodit na terapii, kde vyjde najevo, jak rozdílně vnímají svět i jak rozdílně komunikují. Oba se však snaží nejen pochopit jeden druhého, ale také změnit své návyky. A protože se mají opravdu rádi, tak věci fungovat začnou, oba se postupně vyrovnávají s minulostí i sami se sebou a uvědomí si, že musí na svém vztahu stále pracovat.
Sedm slov, která mi rozmetala večer. Rok. Život.
Iris - měla skvělého oddaného manžela a otce svých dětí, než zjistila, že ji podvádí, nedávno jí zemřela maminka
Adam - chce zachránit své manželství, ví, že udělal chybu, když se zapletl se svou dávnou láskou

České vydání dostalo i českou obálku, která není vůbec špatná. Zaprvé je růžová (jak víte, já růžovou opravdu můžu), pak tu jsou na obálce dvě postavy, které jsou rozdělené trhlinou - za ten nápad opravdu tleskám, jelikož dobře vykresluje myšlenku knihy. Jediné co mě možná lehce napadá, že někdo si na první pohled může (ale nemusí) pomyslet, jestli se nejedná o něco strašidelného.

Anotace knihy od britské autorky mě velice zaujala. Sama jsem dva roky vdaná a máme tříměsíčního synka, takže jsem se snadno dokázala vžít do pocitů hlavní hrdinky. A jak se mi tato kniha, která není na sítích vidět, líbila?

Jak dlouho trvá vyléčit manželství? Nebo ho ukončit. Vím jen to, že příští rok touhle dobou chci být šťastnější, než jsem právě teď.

Dávám tomu rok je kniha pro ženy, které mají za sebou jak ty dobré, tak ty špatné vztahy. V této knize není zdlouhavý děj, jde tu hodně o pocity, které hlavní hrdinové prožívají. Záchrana vztahu, nebo jeho zánik? Oba aktéři příběhu jsou odhodláni o svůj vztah bojovat, ale musí se vrátit i do minulosti, aby našli samu sebe. Protože nevěra není jen jedna chyba, tu předchází delší cesta.

Osobně mě tato kniha velmi zasáhla, vžila jsem se do pocitů hlavní hrdinky a zajímalo mě, zda se Iris a Adamovi podaří jejich vztah zachránit. Tato kniha není jen pro zadané čtenáře, respektive čtenářky, je to pro každého, kdo se někdy zklamal i v příteli, rodině či jiné blízké osobě. Kdokoliv někdy v životě ztratil důvěru v blízkou osobu v knize najde i sám sebe.

Neustále myslím na to, žes byl se mnou nebo s námi, ale vlastně jsi s námi nebyl. Nevím, které chvíle byly opravdové a které ne, takže jsou zkažené úplně všechny.

V této knize se řeší obyčejné věci provázející běžné dny klasických smrtelníků. Iris si po odhalení manželovy nevěry uvědomuje, že jí Adam šest měsíců lhal v tak citlivé věci, a co ty běžné? Může mu věřit v tak obyčejných věcech, jako je například příprava večeře? Nebo i v tom se mu nedá věřit. Oba hrdinové jsou ale rozhodnutí své manželství zachránit, a tak si dají lhůtu - budou se rok věnovat záchraně svého vztahu a začnou chodit na terapii.

Mně osobně se kniha líbila, dostala jsem přesně to, co jsem očekávala. Sama osobně nevěru neuznávám, neumím totiž zapomenout. Dokáži odpustit, ale neumím tu ránu zacelit, abych zapomněla. Ale Iris i Adamovi jsem fandila, aby se jim podařilo k sobě zase najít cestu.

Je důležité mít na paměti, že když dojde ke zradě, čas nemusí nutně léčit. Nepředstavujte si, že jak budou týdny a měsíce míjet, budete se cítit lépe, neprobíhá to jako u chřipky.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Dávám tomu rok zakoupíte na e-shopu Knižního klubu, nebo v prodejnách Luxoru.