Recenze - Na co slova nestačí

Autor: Brigid Kemmerer
Orig. název: More than we can tell
Název série: Dopisy ztraceným
Rok: 2018, v ČR: 2020
Počet stran: 360
Překlad: Helena Šváchová

Rev Fletcher bojuje s traumaty z minulosti. S adoptivními rodiči po boku se mu to daří..., ale s dopisem od jeho násilnického otce se vše vrátí. Emma Bluelová radši programuje vlastní počítačovou hru, než aby čelila rozpadajícímu se manželství svých rodičů. Jenže ji kontaktuje online troll, kterého se začne bát. Když se Rev a Emma potkají, zatouží sdílet svá tajemství. Věci však začnou být nebezpečné- a jejich vzájemná důvěra projde tím největším testem.

Emma - věnuje se programování a sama naprogramovala online hru JinoZEMI
Cait - nejlepší kamarádka Emmy, která vytváří make up cosplay
Reve - žije u svých pěstounů, kteří si ho adoptovali, nechce se vrátit ke svému otci, je tichý
Matthew - chlapec, kterého dostanou na starost stejní pěstouni, jako má Rev

Původní česká obálka je naprosto dokonalá a rozhodně jedna z nejlepších obálek letošního roku. Nemám absolutně co vytknout.

Pokaždý když se začnu litovat, tak mi dojde, že někdo jinej to má mnohem horší. A potom si připadám jako úplněj blb.

Když jsem vloni začala číst Dopisy ztraceným nečekala jsem, jako moc si knihu oblíbím. Po dočtení ve mě rezonovala ještě opravdu dlouho a proto jsem neváhala ani vteřinu s tím, zda se pustím i do druhého dílu. Dostala jsem možnost přečíst si ji v předstihu díky reading copy.

Čtvrtý Humbook tip útočí na emoce, proto ke čtení rozhodně doporučuji něco sladkého a kapesníčky. V první knize jsme lehce poznali Reva, nejlepšího kamaráda Declana a právě o něm vypráví Na co slova nestačí. V knize se párkrát mihnout i Juliet a Declan, proto doporučuji číst knihy za sebou podle pořadí a ne na přeskáčku, abyste si nevyzradily děj.

Tvoje mlčení mi říká víc než tisíc slov.

Brigid Kemmerer u nás vyšly doposud čtyři knihy, z toho mám přečtené tři a všechny mě bavily. Kromě duologie Dopisů napsala také Temné a osamělé prokletí, což je retelling na Krásku a zvíře. Autorka rozhodně umí psát a na rozdíl od většiny autorů píšící tento žánr, se nevěnuje milostným trojúhelníkům ani vymýšlení složitých romantických zápletek. Její um jsou emoce, bolest a trápení. Právě díky prožitému utrpení se hrdinové sbližují a uvědomují si, že sdílená bolest je menší bolest.

Na co slova nestačí se věnuje hned několika závažným tématům. Některé jsou představeny hned v úvodu, jako pěstounská péče, šikana na internetu nebo konflikty v rodině. A naopak některé se představí až mnohem později. Kniha není nijak obsáhlá, proto jsou tu ty témata často jen škrtnuta. Autorka tím rozhodně udělala dojem, ovšem kdyby třeba od dvou dalších témat upustila, vznikl by prostor pro rozepsání zmíněných problematik. Ovšem i přesto to ale neberu jako vadu na kráse. Jako celek je to skvělá kniha, která mě několikrát rozbrečela.

Pořád se snažím, aby to mezi mnou a Emmou fungovalo, ale možná jsme oba moc poškození.

Hlavní hrdinka knihy Emma má nejspíš po otci vášeň k programování. Dokonce sama naprogramovala online hru, což úplně nevím, zda je reálné, aby to sama jedna osoba zvládla, ale budiž. Rozbíjí tím častou předlohu hlavních hrdinek. Kniha je vyprávěna ze dvou úhlů pohledů, což mě nesmírně bavilo. Dokázala jsem se tak skvěle vcítit do jejich pocitů a prožívat s nimi jejich příběh daleko hloub. V této knize není nejdůležitější romantická linka jako spíš to, aby měl člověk někoho blízkého, komu může důvěřovat a svěřit se mu se svou bolestí. Protože sdílená bolest je poloviční bolest.

Pokud jste dodnes odolávali knize Dopisy ztraceným, rozhodně neodolávejte knize Na co slova nestačí. Toto není kniha jen pro mladší generaci, čím starší čtenář, tím víc v ní najde bolesti a zoufalství. Je to kniha, která má hloubku, a která ve vás po dočtení zanechá jizvu.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmeda. Na co slova nestačí zakoupíte na eshopu se slevou!