Recenze - Má temná Vanessa

Když se patnáctiletá dívka zamiluje do o třicet let staršího profesora. Může to být láska nebo ne? 


Autor: Kate Elizabeth Russell
Orig. název: My dark Vanessa
Rok: 2018, v ČR: 2020
Počet stran: 408
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Markéta Musilová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Láska, nebo manipulace? Kniha, která otřese (nejen) rokem 2020.

2000. Patnáctiletá Vanessa studuje elitní střední školu, ale svět jejích vrstevníků jí připadá cizí. Někdo však rozumí tomu, jak je výjimečná: profesor angličtiny Jacob Strane. Jejich románek brzy přeroste v něco, co Vanessu změní na celý život. 2017. Bývalá studentka obviní Stranea z obtěžování a podporu hledá i u Vanessy. Ta však znejistí: Je možné, že muž, který jí kdysi vyznával lásku, ve skutečnosti zneužil své převahy nad ní?

POSTAVY:
Vanessa - plachá dívka, ve škole nevýrazná a bez přátel, zamiluje se do svého profesora, píše básně
Jacob Strane - profesor literatury, který překročí hranice vztahu profesor a studentka

OBÁLKA:
Nová česká obálka působí nádherně podzimně, předsádka je naprosto dokonalá a knihy si rozhodně v obchodě všimnete. Na druhou stranu ale příliš neupozorňuje na to, že se jedná o velmi silný příběh ze světové beletrie a snadno se dá zaměnit s young adult příběhem. 

Vanesso, kdykoliv jsme spolu, jako by ty temné stránky ve mně vyplouvaly na povrch a snažily se spojit s temnotou v tobě. 


MOJE HODNOCENÍ:
Na tuto knihu mě velmi nalákala Kája, která mě svou nadšeností přesvědčila o přečtení ještě dřív, než si stihla knihu sama přečíst. Nejedná se o žádné jemné čtivo, ale o silný literární zážitek.

Zdálo se to jako pravděpodobný konec celé téhle love story: všeho nechám a udělám pro něj všecičko jako věrný pes a on bude jen brát a brát. 

Má temná Vanessa je kniha, která tu obletěla sítě. Česká podzimní obálka a ponurá atmosféra knihy volá po tom, aby ji čtenáři vyhledávali právě na podzim. Kniha je takovou odpovědí na Lolitu, proto pokud se vám líbila tato klasika, rozhodně byste neměli minout ani Vanessu. Sama jsem doposud nečetla Lolitu, což rozhodně napravím. 

Příběh má dvě dějové linie, první se odehrává v minulosti, když bylo Vanesse patnáct a potkala se s profesorem Stranem. Jacob Strane je čtyřicátník, který není rozhodně idolem žen. Je obtloustlý, vysoký a nijak neatraktivní chlap, který by mohl být Vanessin děda, jelikož je o třicet let starší než ona. I přesto se ale mladičká Vanessa do svého profesora literatury zamilovává a Strane si je toho dobře vědom. Nejprve je jejich vztah pouze platonický, ale netrvá dlouho a všechno nabere na obrátkách

A druhý se odehrává v přítomnosti, kdy Je Vanesse přes třicet a stále nenašla štěstí ve svém životě. Doslova se ve všem stále plácá a myslí na Stranea, který je obviněný ze sexuálního zneužívání svých studentek. Vanessa ovšem o jejich vztahu mlčí a ani se nepřipojuje na stranu zneužitých. 

Někdy se mi zdá, že nedělám nic jiného, než že se mu jenom připomínám - snažím se ho strašit jako duch, stáhnout ho zpět proti proudu času, aby mi vysvětlil, co se stalo. Abych to jednou provždy pochopila. Protože jsme tam někde v minulosti uvízla. A nemůžu se pohnout z místa. 

Je to láska nebo ne? Hlavní hrdinka Vanessa je celý příběh přesvědčená, že to mezi ní a Jacobem bylo něco výjimečného a jiného. Autorka se čtenáři nesnaží nijak objasnit co bylo správné a co ne, proto si každý čtenář udělá o ději svou vlastní představu. Tento fakt rozhodně považuji za nesmírně pozitivní u této knihy, jelikož většina autorů se snaží čtenáři předat vyloženě  svůj názor, za to zde dostáváme pouze fakta. Proto je velmi zajímavé, jak se čtenáři k tomuto příběhu postaví. 

Má temná Vanessa není žádné jednoduché čtivo a mě osobně dost zasáhla. Některé scény pro mě byly hodně těžké, až se mi u nich dělalo zle. Vanessa mi přišla ztracená ve své vlastní iluzi a neuvědomovala si, co bylo špatně. Vztah se Stranem považovala za opravdovou lásku a zazlívala každému, kdo se mezi ně postavil. Ani na okamžik si nepřipouštěla, že by byla obětí zneužívání, což podle mě rozhodně byla. Sama jsem u knihy vzpomínala na sebe v jejím věku, a nedokázala bych si představit, že by na mě  kdy sáhl takový chlap. 

Myslím, že jsme si hodně podobní, Nesso. Z toho, jak píšete, je poznat, že jste podobně temně romantická jako já. Máte ráda temné věci. 

Ačkoliv se jedná o těžký příběh, kniha se mi četla dobře a neměla nikde hluchá místa. Prolínání dějových linek mě bavilo a celý děj rozhodně obohatilo. Knihu bych rozhodně doporučila starším čtenářům, protože je velmi temná a psychologická a číst ji jako mladší, asi bych ji nedokázala dočíst nebo správně zpracovat. 


Dojde mi, že jednodušší bude mlčet, být prostě jen taková nádoba, do které se vyprázdní. 


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmedia. Mou temnou Vanessu zakoupíte na eshopu se slevou! 




2 komentáře

  1. Lolita je úžasná. Tu si určitě přečti. :-) Na Temnou Vanessu se rozhodně chystám a ty si mě v tom jenom utvrdila.
    A knihu si krásně nafotila! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc Ti děkuji za krásný komentář, udělal mi velkou radost! Na Lolitu se chystám, dokonce ji mám už roky doma jen na ni prostě nenašel čas. Jsem zvědavá, co řekneš na Vaneesu, určitě mi pak dej vědět, až se ke knize dostaneš :-)

      Vymazat

Albatros