Recenze - Divoká labuť a jiné příběhy

Autor: Michael Cunningham
Orig. název: A Wild Swan and Other Tales
Rok: 2015, v ČR: 2016
Počet stran: 144
Nakladatelství: Baronet
Překlad: Veronika Volhejnová

Otrávené jablko a opičí tlapa, která umí měnit osud; dívka, jejíž nezvykle dlouhé vlasy způsobí katastrofu; muž, který má jednu lidskou ruku a jedno labutí křídlo; domek hluboko v lesích, postavený z bonbonů a perníku, vanilkové polevy a svařeného cukru. V knize Divoká labuť a jiné příběhy mění Michael Cunningham postavy a předměty z dalekých, předalekých zemí – mytické postavy našeho dětství a náš tehdejší zdroj neskonalého úžasu – v nečekaně objevné příběhy.

Spatříte okamžiky, na něž naše pohádky zapomněly nebo je záměrně zatajily. Roky, které následovaly po zlomení kouzla, fascinující okamžik nečekaně uskutečněného zázraku, osud prince jen zpola vyléčeného z prokletí. Zvíře stojí před vámi ve frontě v samoobsluze, kupuje si cigarety a sušené klobásky a hltavě se usmívá na pokladní. Znetvořený mužík se sklonem k provádění drobných kouzlíček se nezastaví před ničím, jen aby si opatřil dítě. Nevychovaný, líný Jack raději bydlí v suterénním pokojíku v domě své matky, než aby si našel práci, dokud jednoho dne nevymění krávu za hrst kouzelných fazolí. Nádherné ilustrace Yuko Shimitzu doprovázejí pohádky našeho dětství, které jeden z největších vypravěčů své generace přetvořil v příběhy svrchovaně temné, zvrácené a pravdivé.

Naše obálka není původní a musím zkonstatovat, že mi přijde daleko lepší, než většina zahraničních obálek. Celková grafická úprava včetně černobílých ilustrací je pěkně zpracovaná a pro čtenáře rozhodně líbivá.

Michael Cunningham je velmi oblíbený americký spisovatel ke kterému jsem se chystala už delší čas. První knihu jsem si vybrala tedy sbírku zvláštních příběhů na motivy klasických pohádek. A řeknu vám, že to je čtivo pro otrlé povahy.

Jedenáct různě dlouhých povídek, které jsou inspirované klasickými pohádkami. Některé vypráví příběh pohádkové postavy od narození, jiné pokračují tam, kde pohádka šťastně (i když vlastně nešťastně) končí. Pár příběhů jsem upřímně nerozklíčovala, ke které pohádce by měli patřit.

Musím uznat, že napsat podobnou knihu chtělo řádnou odvahu a fantasii. Originální zpracování s ilustracemi se mi líbí. Ale z některých příběhů jsem byla zaskočená natolik, že jsem se čtením dalšího příběhu chvíli otálela. Celkově jsem se snažila si knihu dávkovat a nečíst ji najednou.

Roz.čarování
Divoká labuť
Bláznivá stará ženská
Jackoby nic
Otrávená
Opičí pracka
Mužíček
Neochvějný.cínový
Zvířata
Její vlasy
Až do smrti

Celá kniha ve mně zanechala dosti ponurou náladu. Úmyslně zde nezmiňuji pohádkové příběhy, protože do pohádky mají tyto příběhy opravdu daleko. Asi nejvíce na mě zapůsobilo převyprávění Perníkové chaloupky. Celková charakteristika čarodějnice z chaloupky mě velmi šokovala. Když čtenář opomene pohádkový námět a čte mezi řádky, najde velmi reálný příběh, který se děje v našich životech bohužel častěji.

Divokou labuť a jiné příběhy hodnotím průměrně. Nijak mě kniha příliš neoslovila ale ani nenaštvala. Autor mě šokoval a překvapil. Ale to se od knihy dalo očekávat.