Autor: Bernhard Schlink
Orig. název: Olga
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 232
Nakladatelství: Odeon
Překlad: Jana Zoubková

Příběh lásky na pozadí dramatických německých dějin od konce 19. století do sedmdesátých let 20. století. Olga je sirotek z chudých poměrů, Herbert syn venkovského statkáře, oba se vymykají venkovskému prostředí, v němž vyrůstají, a právě jejich jinakost je sblíží. Nadaná a cílevědomá Olga se stane učitelkou, Herbert vyráží do světa, aby přispěl k velikosti Německa. Bojuje v koloniálním vojsku v Africe a pro slávu Německa chce probádat Arktidu. Na polární expedici se po něm slehne zem. Olžina láska k Herbertovi však přetrvá až do její smrti, přestože vyznává opačné ideály než Herbert, velké Německo ji děsí. A když zemře, její láska a tajemství se promítají až do současnosti.

Olga - jako malá přišla o rodiče, starala se o ni babička a neměla lehké dětství
Herbert - syn bohatých rodičů, zamiloval se do Olgy, toužil po prožitém životě a nechtěl umřít jako starý pán doma v posteli, chtěl něco prožít. Herbert ve skutečnosti žil a jeho osudy autor popsal o pod stejným jménem

Světová knihovna Odeon zvolila vlastní obálku, která se lehce inspirovala v původní obálce. Na obálku si zvolilo ženu v červených šatech. Naštěstí se jedná o jedinou podobu s původní obálkou. Naše obálka je dokonalá a naprosto ji miluji. Žena držící v rukou dopis. Žena, které nevidíme do tváře. Naprostá dokonalost a za mě asi nejkrásnější obálka Odeon knihy (doposud).

-

"Myslel jsem, že tvůj obličej znám." Zavrtěl hlavou a nožem odřízl ze dřeva pár hoblin. "Teď.." zvedl hlavu a díval se na ni, ve tváři dosud zrudlý. "teď se na něj chci dívat pořád, na tvůj obličej, krk a šíji, na tvoje... prostě na tebe. Nikdy jsem nic tak krásného neviděl."

Od Bernharda Schlinka jsem před časem četla jeho nejslavnější román Předčítač, který se mi hodně líbil. Proto když jsem se doslechla o autorově nejnovější knize, rozhodla jsem se ji vyhledat. Kniha Olga podle anotace opět přináší životní příběh z časů dávno minulých. Navíc v Olžině životě hrála důležitou úlohu také láska.

Olga vypráví o osudech jedné silné a odvážné ženě Olze, která žije ve špatné době. Už od dětství ji postihuje jedna těžká životní událost za druhou. V dětství přijde o rodiče a musí se o ni starat její babička, která ale její matku nesnášela. Kvůli tomu je velmi ovlivněn také její vztah s ní. Olga u babičky není šťastná. Navíc babička zpochybňuje i dívčino jméno. Olga se v dětství seznamuje se synem místních bohatých statkářů. A co začalo jako dětské přátelství přeroste do celoživotní lásky.

Bernhard napsal Herbertovu postavu podle reálného základu, protože Herbert ve skutečnosti doopravdy žil. Byl to velký dobrodružec a jeho osudy se tedy staví na pravých základech. I knižní Herbert miluje dobrodružství a život. Jeho láska k Olze je opětovaná, bohužel jeho rodič tomuto vztahu nepřejí a tak synovi brání ve svazku s chudou ženou. Herbert se nevzdává a s Olgou se schází potají. Domluvený sňatek s jinou ženou bojkotuje a věří, že se jeho rodiče s Olgou jednoho dne smíří. Na druhou stranu miluje dobrodružství a odmítá prožít svůj život s nudou. Výzvy ho lákají a tak se vydává na několik různých expedicí. Olga ho pokaždé podporuje, i když umírá strachem o jeho bezpečí.

Ráda chodila na hřbitovy, protože tady jsou si všichni rovní, mocní i bezmocní, chudí i bohatí, milovaní i opovrhovaní, úspěšní i neúspěšní. A na tom nic nemění ani hrobka nebo socha anděla nebo velký náhrobek.

Olga je příběh, který ve mně zanechal různé pocity smutku, síly, odvahy, soucitu. Olga je nesmírně dobře napsaná postava. Tato křehká žena navenek je uvnitř natolik silná, že přežije různé životní peripetie. Jejím jediným snem je žít po boku muže, kterého miluje, Herberta. Já osobně nad Olgou smekám. Olga žila v těžké době, kdy žena neměla dobré postavení ve společnosti. Navíc její slovanský původ jejímu postavení příliš nepomohl. Kdyby Olga žila v jiné době, mohl její osud dopadnout naprosto jinak.

Kniha je rozdělen na tři části. První zachycuje polovinu Olžina života. Její vztah s Herbertem, splnění životního snu, kdy se mohla stát učitelkou. A končí v okamžiku, kdy nešťastně ohluchne. Celá tato éra je vyprávěna er formou, kdy se celý děj odvíjí jen kolem této ženy. Druhá část je zachycena z pohledu Ferdinanda, chlapce, u kterého Olga později pracuje jako švadlena. Ferdinand svou část vypráví v ich-formě. A třetí část jsou už jen dopisy.

Neslyšet nic je špatné, protože se špatným není slyšet ani to dobré.

Každá část knihy byla velmi emotivní. Ale je pravda, že asi nejspíše třetí část ve mně vyvolala bouři emocí. Kniha je tenká ale i přesto v sobě nese nesmírně silný příběh. Střídání různých forem vyprávění je neobvyklé ale vzhledem k obsahu příběhu přínosný. Rozhodně se po další autorově knize podívám. I nyní, několik dní po dočtení mám smutek na duši. Ovšem i tak jsem si knihu nesmírně užila a nemohla jsem se dočkat, až rozlouskám tajemství Olžina života.

Kniha se mi velmi líbila. Jednoduchý příběh autor krásně propracoval a všechno nakonci do sebe pěkně zapadlo. Konečné rozuzlení a finální Olzin čin mě překvapil. Na jednu stranu již devadesátiletá Olga nemohla být zcela při smyslech a proto udělala to, co udělala. Nebo prostě už jen chtěla jít dál. Závěr se mi líbil. Dopisová forma byla nenásilná a četla se  mi dobře. Pomohla čtenáři poodhalit to, co by Olga nikomu jinému neřekla. Rozhodně v této knize musím ocenit vypravěčskou formu.

Knihu mohu doporučit všem, kteří mají rádi silné postavy, příběhy které ovlivnila historie. A samozřejmě pro příznivce Předčítače

Historie není minulost, jaká skutečně byla. Historie má podobu, jakou jí dáme.

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Knihu Olga ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!