Recenze - Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů

ŽIVOT PO VÁLCE | KNIŽNÍ SPOLEK | NOVÝ ŽIVOT


Autor: Mary Ann Shaffer, Annie Barrows
Orig. název: The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2008, v ČR: 2018
Počet stran: 264
Nakladatelství: ikar
Překlad: Martina Káňová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Je krátce po druhé světové válce a Juliet Ashtonová, úspěšná autorka humoristických esejů vydaných pod názvem Izzy Bickerstaff rukuje, se rozhlíží po námětu na novou knihu. Shodou okolností se prostřednictvím korespondence s jedním z jeho členů dozvídá o Spolku přátel krásné literatury a koláče z bramborových slupek, který během války založili obyvatelé okupovaného ostrova Guernsey, a jejich osudy ji natolik zaujmou, že se je rozhodne navštívit osobně. Juliet sama prožila válku v Londýně, kde neustále hrozilo bombardování, ale nikdy nepoznala přímý styk s nepřítelem a izolaci od okolního světa, jaké byli vystaveni ostrované. Guernsey má, tak jako celý svět, svoje podvodníčky, opilce a podivíny, dobráky, závistivce i hrdiny, a z jejich humorného i dojemného vyprávění začíná před Juliet vyvstávat živý obrázek společenství, kde v těžkých dobách krystalizují lidské povahy a osudy se proplétají zcela nečekaným způsobem. Kdy jindy by se mohlo stát, aby byl při tajných vepřových hodech založen čtenářský spolek, zvlášť když většina jeho členů jakživa nedržela v ruce jinou knihu než bibli? A co víc, aby noví čtenáři našli i v náročných knihách poselství, které je zaujme, a aby je četba podnítila k vášnivým diskusím na nejrůznější témata. Juliet se na ostrově dostane víc než srdečného přijetí a brzy se ukáže, že v novém prostředí dost možná najde víc než inspiraci pro svoji další knihu.



POSTAVY:
Juliet Ashton - téměř třicetiletá mladá spisovatelka, která ve dvanácti letech přišla o rodiče
Elizabeth - zakladatelka Spolku, před lety odešla z ostrova
Sidney - vydavatel Juliet, chce pro ni jen to nejlepší
Mark - američan, který se zamiloval do Juliet
Dawsey Adams - stará se o malou Kit, je to sedlák a má dobré srdce
Kit - čtyřletá dcera Elizabeth

OBÁLKA:
Vlastním druhé české vydání a přiznám se, že se mi příliš nelíbí. Krajina z fotografie a celkově barvy té obálky působí pěkně, ale žena na titulce je mi velmi nesympatická. Mrzí mě, že nebyla použita filmová obálka, která je této velmi podobná. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
Těsně po dočtení knihy jsem si pustila i její filmové zpracování od Netflixu. Předem musím upozornit, že si filmaři příběh hodně upravili, ale snad poprvé mohu říct, že se mi líbí obě varianty příběhu. Filmové obsazení a celkově provedení mi přišlo velmi povedené. Filmaři si změnili hodně z knihy, ale za sebe jsem spokojená. Krásná ukázka toho, že lze jeden příběh vyprávět dvěma různými způsoby a přitom je nepokazit! 


MOJE HODNOCENÍ:
V posledních dnech jsem přečetla více příběhů o druhé světové válce. Asi znak toho, že dospívám, jelikož dřív jsem knihy s podobným tématem nedokázala zpracovat bez velkého smutku. Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů mě nesmírně zaujal svým námětem, jelikož vypráví o následcích války. 

Jsem knihomolka, a tudíž kniha pojednávající o knižním spolku mi nesměla uniknout. Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů je citlivý příběh o jednom knižním společenství založeném v zoufalém okamžiku, kdy šlo o přežití. 

Kniha se snad nejdelším názvem, který si vybavím je vyprávěna formou dopisů. Předem musím upozornit, že se kniha kvůli tomu čte trochu hůře, jelikož pojednává o hodně postavách a právě proto je nutné velké soustředění při čtení. Za mě škoda, že příběh nebyl vyprávěn klasicky ich nebo er-formou. Pokud ale přivřu oko kvůli zpracování, musím knihu jen pochválit. 

Příběh, která kniha ukrývá je neskutečně poutavý a bude vás stále zajímat, jak vše dopadne. Postavy mi přirostly k srdci a já se s nimi těžce loučilo. 

Hlavní hrdinka, spisovatelka Juliet mi byla velmi sympatická. Její zájem o malou komunitu zmiňovaného spolku jsem zcela chápala a těšila jsem se stejné zvědavosti. Skoro polovinu knihy trvalo, než se Juliet konečně rozjela na ostrov, aby tak všechny osobně poznala.

Juliet se osobně seznamuje se všemi členy Spolku, až na všemi milovanou Elizabeth, která z ostrova před pár lety odešla... Juliet o ní všude slyší a začne ji obdivovat. Navíc je ubytována v jejím domě a čím víc poznává místní lidi a Elizabethinu minulost, je rozhodnutá Elizabeth najít.

Pokud si myslíte, že se jedná o romantickou knihu, tak vás musím zklamat. Kniha sice obsahuje i lásku, ale rozhodně to není její podstata. 

Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů je pohlazením na duši pro všechny knihomoly, jelikož vypráví o lidech, jako jsme my. Prožili si peklo a našli motivaci jak přežít právě v knihách. Rozhodně ji mohu doporučit. 


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Knihu Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů ulovíte na stránkách Knižního klubu


Žádné komentáře

Albatros