Recenze - Ross Poldark: Návrat domů

Orig. název: Ross Poldark
Název série:  Poldark
Rok: 1945; v ČR 2015
Počet stran:456
Nakladatelství: Baronet
Překlad:  Ludmila a Tomáš Havlíkovi

Důstojník Ross Poldark se po letech vrací z americké války do rodného Cornwallu a těší se, že zase začne vést normální život, bude spravovat rodový majetek a ožení se s dívkou, kterou už léta miluje. Po návratu však zjišťuje, že otec je mrtvý, šlechtické sídlo i veškeré hospodářství zchátralé a že služebnictvo rozprodává všechny zbývající cennosti. Největší bolest však zažívá po zjištění, že se krásná Elizabeth zasnoubila s jeho bratrancem Francisem, protože se domnívala, že Ross ve válce zahynul. Zklamaný důstojník se ale navzdory všemu pouští do práce a snaží se dát do pořádku rodinný majetek a znovu otevřít otcův měděný důl. A také zapomenout na svou životní lásku a zvyknout si, že patří jinému. Pomáhá mu v tom mladičká Demelza, vlastně ještě téměř dítě, kterou najal jako služebnou, aby ji vytrhl z neutěšeného prostředí, v němž dosud žila. Vděčná dívka v něm vidí svého zachránce a odměňuje se mu hlubokým obdivem, ale zároveň usiluje o jistou míru samostatnosti. Vedle ní a s její pomocí se Ross znovu vrací do života…(databazeknih.cz)

Ross Poldark ze vrací po letech z války do svého rodného Cornwallu. Touží se vrátit ke svému otci a své milované, jehož myšlenky na ni ho držely při životě. Jenže jakmile se vrací domů, zjišťuje, že jeho otec před několika měsíci zemřel. Po jeho smrti v jejich domě zůstali akorát jeho dva staří a líní sluhové Prudie a Jud, kteří dům nechali ještě více zpustošit.

Aby toho nebylo málo, jeho milovaná Elizabeth se bude vdávat za jeho bratrance Francise. Ross je zničený, jeho majetek upadá a na první pohled by se zdálo, že už nemá pro co žít, ale Ross to nevzdává a snaží se dát svůj majetek zase dohromady.

Elizabeth, která považovala Rosse za mrtvého se zamilovala do Francise a on do ní. Oba se cítí trochu nesví z dané situace ale naplňují svůj svazek.

Ross je jiný než jeho bratranec a strýc, sice má majetek, ale přátelí se s chudými, kterým se snaží pomáhat, i přesto, že kolikrát sám nemá co do úst. Z tohoto důvodu také zachrání mladé děvče, které potká na trhu, když ji místní tlučou. Ross vezme mladé děvče - Demelzu do služby. Demelza není žádné hloupé děvče, ačkoliv hodně věcí neumí, ráda se je naučí.

Ross - voják, který přišel ve válce o víc, než si původně myslel, je odvážný a nebere lidi z nižší třídy jako méněcenné
Demelza - dívka, kterou Ross najal a která postupem let dospívá v mladou ženu
Elizabeth - křehká a krásná žena, která měla ráda Rosse, vzala si Francise, do kterého se zamilovala ale postupem času začíná cítit, že Francis je jiný, než se na první pohled zdál
Verity - sestřenice Rosse a sestra Francise, má 29 let a stále se nevdala, což je v jejím věku už pozdě
Francis - bratranec Rosse, byli přátelé ale od doby, co se oba shlédli ve stejné ženě se jejích přátelství rozpadlo

Knihu napsal Winston Graham již v roce 1945 ale u nás vyšla poprvé v roce 2015. Zatímco ve své domovině se právem řadí ke klasice, u nás byla kniha roky neznámá, což je rozhodně škoda! Baronet sérii o 12 dílech vydává postupně s filmovou obálkou, což mě upřímně těší. Ačkoliv popisy jednotlivých postav zcela neodpovídají vybraným hercům, nijak mi to nečiní problém.

SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ:
Než jsem se pustila do knihy, pustila jsem si první díl seriálu - aspoň to byl můj záměr. Nakonec to dopadlo tak, že jsem skoukla většinu první série, která je složena z prvních dvou knih. Seriál se většinou drží knihy. Co se týče veldejších postav, v seriálu jsou jejich linky pozkrácené, na druhou stranu vzhledem k tomu, že první 4 díly jou zhruba celá jedna kniha, tak chápu zkrácení.Seriál se mi zatím moc líbí a těším se na druhou sérii. Nesmím opomenout pochválit také soudtrack, který v posledních dnech stále poslouchám

Na sérii o kapitánu Poldarkovi jsem se chystala už od doby, kdy u nás vyšla první kniha, ale stále jsem četla jiné knihy. Letos v létě jsem ale neodolala a pustila si alespoň první díl seriálu, který mě vělmi nadchnul. Jelikož se mi seriál velmi zalíbil, okamžitě jsem sáhla po knize.

Ihned po přečtení prvního odstavce jsem si styl autora neskutečně zamilovala. Winston Graham psal neskutečně krásným a květnatým jazykem. Knihu jsem přečetla během týdne a vždy se nesmírně těšila na chvilku, kterou s ní strávím. U knihy jsem měla pocit, že čtu skutečný klenot, a to nemluvím o příběhu. Ano, příběh se mi také líbí. Mám ráda historické romány, kdy se řeší životní problémy a vztahy. Knihu mohu doporučit všem milovníkům Jane Austen, Charlotte Bronte jelikož se jedná o pravý knižní požitek.

Děj začíná na konci 18. století. Příběh důstojníka Rosse, který se po válce vrací domů a sám zde musí vybojovat svou vlastní válku. Ross není jako ostatní hrdinové historických romancí. Není to žádný zbohatlík, jen syn zchudlého statkáře, který vlastníma rukama bojuje o to, co je jeho. Je nesmírně charismatický, odvážný a spravedlivý. Z počátku to má hodně těžké, musí prodat dost svých věcí, ale postupně se mu začíná dařit. Z jeho rodiny za ním stojí vlastně jen jeho sestřenka Verity, která nemá zrovna snadný život.

Kromě hlavních postav se zde rozvíjí osudy veldejších postav, které mě upoutali stejně, jako osudy Rosse a Demelzy. Nechybí zde ani lenivý a obhrublí zaměstnanci Rosse, pomlouvační zbohatlíci, krásné ženy a odvážní muži.

Zatímco seriál vám ukazuje postavy bez jejich myšlenek, kniha vám dovoluje nahlédnout jim do duše. Ačkoliv je kniha vyprávěna třetí osobou, nechybí zde ani nahlédnutí do jejich mysli, což mi děj velmi obohatilo.

Demelza, která se v knize celkem brzy objevuje, je mladé děvče, která pro svého opilého otce a své starší bratry doma dělala vše. Za to dostávala několikrát za týden výprask. Demelza je poměrně divoká a je tedy možné, že si nějakou tu facku zasloužila, ale u svého otce se neměla dobře. Od doby, kdy ji zaměstnal Ross se její život celý změnil. Demelza žije pro svého pána a jak dospívá, mění se v ženu, která ke svému pánovi začíná cítit víc, než jen oddanost. Velmi jsem si ji oblíbila a jsem zvědavá, jak se její postava vyvine dál.

Romance mezi Rossem a jeho služebnou Demelzou není žádnou přeslazenou šlehačkou, naopak. Jejich vztah se vyvíjí velmi pomalu a nevinně.

Na to, že se jedná o první díl dvanáctidílné série není kniha nijak rozvleklá a četla se mi neskutečně lehce a rychle. Rosse Poldarka mohu všem jen vřele doporučit.