Recenze - Provedu!

Období před atentátem na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha

 
Autor: Martin X.
Orig. název: -
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2016
Počet stran: 280
Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Moje hodnocení: 68%

O samotném atentátu na zastupujícího říšského protektora a šéfa RSHA Reinharda Heydricha již bylo napsáno snad vše, co napsáno být mohlo. Událostem, době a osudům, které samotné akci předcházely, se však již tolik lidí nevěnovalo. Kniha Provedu! přináší románové zpracování skutečných událostí, motivů a celkové nálady doby konce třicátých a čtyřicátých let, které vyvrcholily operací Anthropoid a atentátem na říšského protektora Heydricha. Příběh je založen na skutečných událostech. Autor nastudoval archivní prameny a získal přístup k velkému množství faktů, na jejichž základě zrekonstruoval několik dějových linií, jež mají vysvětlit zásadní milníky v novodobých dějinách našeho národa, které se v několika místech protínají a vrcholí smrtí Reinharda Heydricha.(databazeknih.cz)



Kniha mapuje těžké období předcházející atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Hlavním hrdinou je tu Adam Rokl, který se v roce 1947 setkává po letech s Františkem Moravcem. Díky tomuto setkání se čtenáři otevírá příběh, který kniha nabízí. 

Adam Rokl je v roce 1935 novinář, který taky dostává tajné úkoly od Františka Moravce, týkající se politických záležitostí. Společně s Adamem jsme svědky jeho neobvyklých úkolů ale i dobrodružství, které ho přitom potká. Setkání se záhadnou Renatou, šermování s Heydrichem či schůzky s opěvovanou hvězdou Lídou Baarovou.

POSTAVY:
Adam Rokl - novinář a scénarista, který kromě svého koníčku pracuje i v tajných službách
Renata - záhadná žena, která se objevuje v životě Adama
František Moravec - nadřízený Adama a také špion
Lída Baarová - známá herečka, která milovala svou profesi

OBÁLKA:
Musím pochválit povedenou obálku a celkové grafické zpracování knihy. Při bližším pohlédnutí na obálku spatříme přeškrtaný text. Co se týče grafické podoby, zde chválím krásně oddělené jednotlivé pasáže, kdy se jednalo o příběh a kdy o výňatky z deníkových záznamů.  



MOJE HODNOCENÍ:
Nejprve se musím přiznat, že knihy podobného námětu nečtu, takže nemohu příliš srovnávat s jinými knihami. Období druhé světové války mě vždy velmi dojme a zároveň ve mně vyvolává nehorázný odpor a hněv ke zlobě a lidem, kteří za vše mohli. Stále nedokáži pochopit, jak se mohlo najít tolik lidí, kteří dokázali páchat takové věci.

Do knihy Provedu! jsem se pustila po shlédnutí filmu Anthropoid, který byl natočen v loňském roce. Snímek pojednává o osudu mladých parašutistů, kteří provedli atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Po samotném filmu jsem ještě několik dní vstřebávala pocity a dojmy nabyté jak z filmového požitku, tak z dostupných materiálů, které jsem si dohledala na internetu. Potřebovala jsem nutně odpovědi na otázky, které mi film nezodpověděl. Následně potom jsem se pustila do knihy. Jak sama anotace informuje, kniha se zabývá dobou před atentátem a tudíž jsem očekávala, že bude více informovat i o samotných parašutistech. 

V jednom rozhovoru jsem se dočetla, že kniha měla být původně psána z pohledu přítelkyň obou parašutistů, nakonec se ale autor rozhodl zcela jinak. Bohužel pro mě se v knize o slibovaném atentátu začalo psát až v samém závěru knihy.

Kniha je rozdělena na několik částí, která mapuje určité období. Hlavním hrdinou příběhu je zde postava Adama, novináře a scénaristy, který kromě těchto činností má ještě vedlejšák, o kterém s nikým nesmí mluvit. Díky tomuto je rozhodnutý neoženit se, ačkoliv má vztah s mladou Boženkou. Postava Adama je velmi osobitá, má svou vlastní hlavu a nebojí se projevovat své myšlenky nahlas i přesto, v jaké době se právě nacházel. 

Provedu! začíná v roce 1947 a až druhou kapitolou se dostáváme do roku 1935. Díky tomuto nám autor sebral možnost hádat, zda prostořeký hrdina dostane, co proto za svou odvahu říct svůj názor nahlas.

Začátek knihy je velmi chaotický. Obrovské množství postav, ve kterém jsem se hezkou chvilku ztrácela, se naštěstí od poloviny knihy zmírnilo. Autor má velké znalosti historie a také je velmi sečtělý, což dává jasně najevo svými hláškami či narážkami na různé osobnosti.

Musím ocenit grafické provedení knihy, které je velmi povedené. V knize se nachází velké množství útržků z deníků a různých záznamů několika osob, které ovlivnili dějiny. Díky tomu máme možnost nahlédnout do myšlenek Františka Moravce, Reinharda Heydricha, Josepha Goebbelse či Heinricha Himmlera.

V knize se setkáváme s velkým množstvím historických postav, mezi kterými nechyběla ani opěvovaná Lída Baarová. Upřímně, kdybych měla Lídu poznat ve skutečnosti a chovala by se tak, jako v knize, opravdu bych ji neměla příliš v oblibě. Představila se jako namyšlená fiflena, kterou v době války zajímá pouze její kariéra a nic více. Lída byla v knize popsána jako "oči a kozy", a právě toto přirovnání se v knize objevuje na můj vkus až přespříliš.

Ke knize se bohužel znovu vracet nebudu, ovšem nemohu jí upírat historickou ideu, kterou představuje. Z četby jsem měla občas pocit, že čtu deník novináře, který chvílemi sklouzával z historie i do erotiky.

Kniha čerpá z obrovského množství historických materiálů s přídavkem fikce a okořeněná je vtipem autora. 

68%

Knihu Provedu! můžete zakoupit u nakladatelství Grada (Cosmopolis),  kteří mi knihu zaslali. 
Touto cestou jim za knihu moc děkuji.

2 komentáře

Albatros