Recenze - Stmívání



Autor: Stephenie Meyer
Orig. název:  Twilight
Pořadí v sérii: #1
Rok: 2005; v ČR
Počet stran: 408
Nakladatelství: Egmont
Překlad: Markéta Demlová

"Isabella Swan se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo - až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Ale nikdo není v bezpečí, zvláště Isabella, člověk, který je Edwardovi nejdražší. Oba mladí lidé jsou k sobě vázáni silným citovým poutem. Zvítězí milostný cit, nebo hrůzné temné pudy?"
 


Isabella Swan se stěhuje do zapadlého městečka Forks ke svému tátovi. První dny teskní po své mamince, která se znovu vdala a Isabella jim chtěla nechat soukromý. Samozřejmě začne chodit do místní školy, kde se seznamuje s podivným ale krásným a záhadným Edwardem Cullenem. Mladík se jí nejprve ztraní a ona naprosto nechápe proč. Celá jejich rodina je zvláštní, mají tolik sourozenců, jsou krásní a chytří a přesto v jídelně nikdy nejedí a sedí jen spolu. 

Belle to celé nedává spát a čím víc je pozoruje, tím víc má pocit, že toho ví míň. Až jednoho dne je Bella málem sražena jedoucím autem. Edward ji zachránil ale tak , že Belle je jasné, že Edward není jen tak obyčejný kluk. Zatím netuší, že je upír.

 
POSTAVY:
Bella - sedmnáctiletá dívka, která začíná žít nový život u otce
Edward - záhadný sedmnáctiletý mladík, který skrývá své tajemství - je upír
Alice - sestra Edwarda, je nesmírně milá
Charlie - otec Belly
Jacob - kamarád Belly
 
OBÁLKA:
V České republice vyšly dvě verze knihy - jeden zelený paperback (který mám já) a druhý černý hardback s originální obálkou.  Mám radši hardback a ten černý mi k celé sérii sedí více, ale jsem už tak zvyklá na svou zelenou obálku, že nedokáži říct, že se mi nelíbí.
 
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ
Film s Kristen Stewart a Robem Pattinsonem jsem viděla nesčíslněkrát. V roce 2008-9 se mi velmi líbil ale uvědomovala jsem si odlišnosti s knihou. Také jsem cítila, že kdybych knihu předtím nečetla, spoustu okolností bych z filmu nepochopila a rozhodně bych neměla potřeu vidět ho tolikrát. Naopak soundtrack k filmu mi přijde dodnes skvělý a ráda se k němu čas od času vracím.



MOJE HODNOCENÍ:
Kdo nezaslechl alespoň jednou o megaúspěšné Twilight sáze? I já patřila mezi její velké fanynky.
O tomto příběhu jsem se poprvé doslechla až z článku v časopise, kde stmívání propagovali, jako hit, který mířil do našich kin. Moc jsem se o to nezajímala a myslela jsem si, že to bude nějaká blbost. Ale když tomu popularita rostla a všude na mě vykukovali obrázky, tak jsem si rozhodla knihu vypůjčit z knihovny. Naštěstí jsem na ni dlouho nečekala. Knihu jsem začala číst a nijak mě na začátku nepřesvědčila. Dočetla jsem se max do 20.strany a najednou jsem do toho spadla a knihu jsem přečetla během dvou dnů celou. A po jejím konci jsem ji začala číst znovu. Nemohla jsem se příběhu nabažit, lásku mezi Edwardem a Bellou jsem cítila z každé stránky a měla jsem pocit, jako bych vše prožívala s hlavní hrdinkou. Nikdy předtím se mi nic podobného s žádnou knihou nestalo. Mé dny v té době zcela ovládla tato sága.

Mými nejoblíbenějšími postavami v prvním díle byla Alice, Edward a Bella samozřejmě. První díl mě zcela uchvátil. Postavy jsem si představovat nemusela, všechny jsem je viděla z fotek. Ale jejich popis se mi v knize líbil. Prostředí bylo popisováno dobře a zároveň natolik, aby nenudilo. Děj měl rychlý spád a k tomu nechyběli ani vtipné scény. Film jsem viděla až poté, co jsem si přečetla druhý díl.
 
Ve své době byla celá sága nsmírně populární a lidí ji měli rádi. Po odvysílání posledního dílu ale na ni spousta lidí zanevřelo. Ano, přiznávám, že filmové zpracování nesahá knize ani po kotníky. Sice se dost drží knižní předloze, ale není to natočeno tak, aby vynikla kvalita příběhu. 
 
Tato kniha popírá všechny dosavadní mýty o upírech. Zároveň jde o příběh velkých citů a o síle rodiny. Každá postava má své klady ale i své mouchy.
Rozhodně mě velmi bavila a těší mě fakt, že má své čestné místo v mé knihovně. Je to moje srdcovka.

100%

Žádné komentáře

Albatros